Då området stängs av får såväl serviceteam som åkare lite extra arbetsro under de sista dagarna fram till första starten.

– Det är alltid nervöst med stora mästerskap. Här i hemma-VM granskas vi med förstoringsglas, men den rätta inställningen är att göra allt på samma sätt som i alla världscuptävlingar, säger Jari Nieminen i Finlands serviceteam.

Upp till 16 personer kan jobba med skidorna samtidigt i det finländska teamet. De mest bråda dagarna är torsdag och söndag, då Finland har stora lag i skiathlon och sprint.

– I snitt är vi lite över 14 personer för skidservice per dag. Alla är inte på plats genom hela mästerskapet, säger längdåkarnas servicechef Matti Haavisto.

Tränaren Olli Ohtonen och fysioterapeuten Jukka Salo är mångsidiga och deltar också i testandet av skidor.

Få vilodagar

En del av det blåvita serviceteamet har varit på plats i Lahtis i uppemot en vecka. Åkarna har finslipat formen på annan ort medan serviceteamet riggat upp något som kan ge en extra hemmafavör. Intill servicebussen – som Finland använt sedan VM 2013 – finns nämligen ett pausrum där det både går att vila och samla tankarna inför viktiga lopp. Ett tiotal meter från pausrummet står en slipmaskin för skidorna.

– Ett arrangemang som detta lyckas då vi är på samma plats länge, säger servicechefen Haavisto.

Det som ofta kallas vallabuss går också under namnet servicetrailer, vilket rent tekniskt är mer korrekt. Det är trots allt frågan om en servicecentral som är inbyggd i släpet på en långtradare.

Haavisto rankar Finlands serviceteam som ett av de bästa – åtminstone ibland.

– Medeltalet har varit åtminstone bra, ibland utmärkt.

Sverige känns ofta som en riktigt tuff motståndare, eftersom västgrannens servicearbetare sällan misslyckas kapitalt och ofta år in fullträffar.

De största skillnaderna uppstår då det gäller att välja ut rätt skidpar för rätt väder. Styvhet och slipmönster är ofta avgörande.

– En stor del av lagen hittar rätt glidvalla. Om man får ens en procents skillnad i glid är det verkligt stort. I allmänhet är skillnaden av klassen en halv procent, säger Haavisto.

Han räknar med framgångar för sitt eget team, men då ska allt stämma.

– Det gäller att ta i trä så att alla hålls friska. Om vårt "staff" börjar insjukna sprids det lätt till laget. Och sjukdomsfall betyder alltid färre arbetare, säger Haavisto.