Peter Carlsson, rikssvensk och tidigare anställd av amerikanska Tesla, har gett en intervju till Financial Times.

Där berättar han om planerna som företaget Northvolt har. Det handlar om att i snabb takt börja bygga en batterifabrik för elbilar. Fabriken beräknas kosta motsvarande 3,8 miljarder euro och stå klar år 2020.

Det är oklart var den ska placeras, men enligt artikeln blir det i något av de nordiska länderna. Finland och Vasa är alltså inte uteslutet.

I en tidigare intervju med VBL har Carlsson avslöjat planerna på en batterifabrik i Norden. 

Dessutom står det i artikeln som Kauppalehti citerar att de metaller som behövs för batteriproduktionen skulle brytas på plats. Litium är ett avgörande byggmaterial för batterierna och den största fyndigheten i Europa finns i Kaustby.

Som av en händelse stämmer den uppgivna tidsperioden väl överens med den som Kaustbybaserade gruvbolaget Keliber meddelat; brytning av metallen inleds enligt planen just år 2020.

Det är tänkt att fabriken ska konkurrera med de asiatiska batteritillverkarna som är absolut störst på batterier även för elbilar.

– Om ingen gör något så blir Europa helt beroende av de asiatiska leveranskedjorna. Det är nu eller aldrig, säger Peter Carlsson till Kauppalehti som citerar dagens Financial Times.

Carlsson är vd och grundare för Northvolt som tänkt få upp produktionstaken på årsnivå till 32 gigawattimmar batterier år 2023. Det ska jämföras med Teslas gigafabrik i Nevada, USA, som beräknas nå en årsproduktion på 35 gigawattimmar.

Peter Carlsson har inte meddelat vilken biltillverkare man tänkt att fabriken ska tillverka batterier för.

I Vasa aktiverade man sig för några månader sedan. Fokus har närmast varit ställt på Tesla, men man har hela tiden varit öppen också för andra lösningar.

Kauppalehti citerar även en annan tidigare Teslachef, Paolo Cerruti, som är en av aktörerna bakom Northvolt. Han säger att de asiatiska tillverkarna inte har någon direkt fördel gentemot en europeisk producent trots deras långa erfarenhet av batteriproduktion till konsumentprodukter.

– I den tilltänkta fabriken handlar det om automatiserade processer. Där behövs inte särskilt billig arbetskraft. Det handlar snarare om högutbildade ingenjörer, säger Paolo Cerruti till Financial Times.