Valfriheten i vården är i sig positiv, säger Kronobystyrelsen i sitt utlåtande om valfrihetslagstiftningen. Men gränsen mellan landskapens affärsverk och bolag är oklar och onödig och leder till att personal inte kan användas på ett kostnadseffektivt och praktiskt sätt. Servicen kunde ordnas effektivare utan ett bolagiseringstvång.

Det skulle också vara logiskt, anser Kronoby kommun, att mödra- och barnrådgivningen hör till den direkta valfriheten eftersom den servicen ofta verkar i samband med hälsocentralerna. I annat fall riskerar rådgivningsbyråerna, särskilt på landsbygden, att flytta längre bort från kunderna eftersom man inte når samma synergieffekter.

Kronoby poängterar vikten av att valfriheten fungerar över landskapsgränserna i alla lägen för att en jämlik service ska kunna tryggas i alla delar av landet.

Möjligheten att välja affärsverk i hela landet är bra, men i gränsregioner mellan landskapen skulle det vara viktigt att förtydliga bestämmelserna så kunden har möjlighet att välja ett annat affärsverk på basnivå om det verksamhetsställe som man valt inte kan ge all service, till exempel besök på polikliniker, röntgen eller laboratorier.

Kronoby kommun efterlyser också ett oberoende organ som utvärderar kvaliteten på servicen. Utan ett sådant är det omöjligt för kunderna att fatta upplysta val.

Kundsedlar ökar kundens valfrihet, vilket är bra, säger Kronobystyrelsen men tillägger att det är oklart vad kundsedlarna kan användas till.