Det här betyder att de strejker och sympatistrejker som det varslats om inom flygbranschen genomförs på fredag, säger Juhani Haapasaari, ordförande för IAU till FNB.

Finnair ställer på fredag in mer än 90 flyg och det påverkar kring 6 500 passagerare. Förra fredagen ställde Finnair in ett hundratal flyg eftersom sympatistrejkerna störde markservicen.

Finnairs kommunikationschef Päivyt Tallqvist säger till FNB att anställda inom företag som sköter markservice, avisning, bagage och lastning av flygplan deltog i sympatistrejkerna då.

– Om vi en normal fredag eftermiddag har ungefär 26 grupper som lastar plan så hade vi tack vare chefer och egna anställda sex grupper, förklarar hon hur sympatistrejkerna inverkar.

Finnair följer upp läget och meddelar kunderna om ändringar.

Palta skulle ha godkänt

Arbetsgivarsidan, det vill säga Servicebranschens arbetsgivarförbund Palta, och markservicebolaget Airpro skulle ha godkänt medlingsbudet.

– Förhandlingsläget mellan parterna har varit låst länge och synpunkterna har legat mycket långt från varandra. Det finns inget som tyder på att en snabb lösning skulle vara i sikte, säger Helle.

Arbetet fortsätter enligt henne, men några tidtabeller för nya förhandlingar har inte slagits fast. Helle säger att det just nu inte finns förutsättningar för en fortsatt medling.

– Vi sätter oss vid förhandlingsbordet igen ifall läget förändras. Målet är fortfarande att lösa tvisten så fort som möjligt eftersom de här strejkhoten inom flygbranschen orsakar allvarliga olägenheter och skada för utomstående, säger Helle.

Arbetsgivarsidan besviken

Palta är besviket på att IAU avfärdade medlingsbudet. Palta säger att IAU:s beslut också innebär att tvisten och strejkerna fortsätter.

– I de här förhållandena skulle medlingsbudet ha varit en tillfredsställande kompromiss i en tvist som hållit på länge. Det (medlingsbudet) skulle ha lugnat ner läget och gett parterna en möjlighet att fortsätta utveckla branschen tillsammans, säger Paltas vice vd Tuomas Aarto i ett pressmeddelande.

Palta uppger att medlingsbudet skulle ha inneburit arbetsfred i två år. Tvisten gäller vilket kollektivavtal som ska användas på Airpro. Avtalet i medlingsbudet utgick enligt Palta från ett gällande kollektivavtal som går i linje med konkurrenskraftsavtalet. Det gäller mellan Palta, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, löntagarorganisationen Pardia och fackförbundet Pro.