Omsättningen ökade en aning till 1,2 miljarder euro.

Mätt i liter sålde Alko 93,5 miljoner liter drycker, en halv miljon liter mindre än ett år tidigare. Omvandlar man försäljningen till hundraprocentig alkohol var siffran strax under 16 miljoner liter.

Alkos vd Hille Korhonen säger att den ökade omsättningen och minskade literförsäljningen tyder på att finländarna väljer att dricka allt högklassigare drycker.

I augusti i fjol öppnade Alko en nätaffär för sina företagskunder och i november stod de vanliga konsumenterna i tur. Korhonen säger att näthandeln överträffat alla förväntningar.

– I december var nätbutiken vår allra största affär, vilket tyder på att det alldeles tydligt funnits ett behov för en sådan tjänst. Vi fortsätter utveckla webbutiken och tjänsterna inom den och tar också med kunderna i utvecklingsarbetet, säger Korhonen i ett pressmeddelande.

Alkos styrelse föreslår en utdelning på 30 miljoner euro som ska gå till staten.