Enligt betänkandet ska administrationen kring yrkesmässig vägtrafik bli lättare och regleringen av systemen med tillståndskvoter ska minskas.

Samtidigt betonar man kvalitetskraven för taxitrafiken och föreslår fler krav för taxitillstånd jämför med regeringens förslag. Taxiförarna ska genomgå prov precis som i dag.

Taxiföretagande kommer att fortsätta vara tillståndspliktigt. Företagarens hemort måste finnas i Finland, företaget ska ha ett finskt FO-nummer och bilen ska vara registrerad i Finland.

– Det är onödigt att påstå att riksdagen inte skulle ha makt att bestämma om lagförslag och det är bra, säger kommunikationsutskottets ordförande Ari Jalonen (Sannf).

Jalonen säger att Sannfinländarna inte är beredda att avstå från alla reglering i taxibranschen. Nu försvinner enligt honom onödig reglering men samtidigt tryggas finska transporttjänster.

– Reformen av hela den finska kollektivtrafiken kan bara förverkligas ifall varje länk i trafikkedjan är pålitlig. Det är alltså ytterst viktigt att taxibilarna är med.

Enligt Jalonen är färdtjänsten Uber i dagsläget olaglig.

– Den ska precis som alla andra söka alla tillstånd som lagen kräver.

Utskottet preciserade också polisens övervakningsrättigheter, definitionen på yrkeschaufförer och alternativ för taxameter i taxibilar.

Det är meningen att förändringarna regeringen föreslår förverkligas i tre skeden. Det är det första skedet om lagarna om taxibilar och person- samt varutransporter, som är i behandling.