Satsningen förväntades bli en vitamininjektion som gav ett lyft åt hela centrum med synergieffekter också för andra köpmän. Speciellt svenska klädjätten H&M förväntades bli lockbetet som skulle dra kunder också till andra klädhandlare. Ett halvår senare kan man konstatera att förväntningarna hittills kommit på skam. I onsdagens ÖT (3.5) träder en rad köpmän och butikschefer fram och slår samfällt fast att vinterns försäljning trots nyetableringen varit trög.
Handlar det om tröghet i köpvanor, är det näthandeln som tagit över eller svag köpkraft – se där en fråga för branschorganisationerna att grubbla på.
Förhoppningsvis ska ingen tvingas kasta yxan i sjön. Nyetableringar kan ta tid att blomma ut.
Opinion
4.5.2017
Ingen draghjälp
Efter en slitsam process och en lång tid med Jakobstads centrum i något som liknade belägringstillstånd stod bygget som ersatte Bankgården med det legendariska Terrazzohörnet, Jakob Center, klart i slutet av oktober i fjol.