S-gruppens sortimentsdirektör Ilkka Alarotu minns hur produkten i snabb takt spred sig på beställning av kunderna.

– Plötsligt fick vår kundtjänst mycket feedback om att folk vill ha en sådan här produkt och i butikerna där den fanns var den snabbt slutsåld.

Kundönskemål har blivit en allt synligare del av dagligvaruhandelns verksamhet och i många affärer kan man framföra sina önskemål direkt till personalen.

– Vi har gett försäljarna anvisningar om att skriva ner kundernas önskemål och sedan reder vi ut var vi kan få tag på produkten i fråga, säger Toni Pokela, handelsman på K-Citymarket i Iso Omena i Esbo.

Åtminstone hans butik får feedback också via det elektroniska kundtjänstsystemet och per e-post. Oftast går det så att varan en kund önskat dyker upp i hyllan.

Alarotu från S-gruppen säger att man ändå ofta först överväger huruvida den önskade produkten har åtgång eller om den går till spillo.

EU ledde till mångfald

Utbudet i matbutikerna har ökat explosionsartat under årtiondenas lopp. Till exempel en supermarket i Esbo erbjuder kunderna cirka 30 000 varor jämfört med 10 000 för 15 år sedan.

Alarotu säger att den mest dramatiska förändringen inträffade då Finland gick med i EU och blev en del av systemet med fri rörlighet av varor. Den teknologiska utvecklingen och automatiska beställningssystem har också gjort det möjligt att smidigt utöka och ändra på utbud.

I K-gruppen har mångfalden vuxit under de senaste åren speciellt då det gäller öl, kaffe och till exempel proteinpulver- och kakor.

Kundönskemål kommer från hela Finland, men speciellt vanliga är de i de södra delarna av landet. K-gruppen kan inte ge några exakta uppgifter om vilken andel av sortimentet som bygger på kundernas begäran. Chefen med ansvar för analys och kundinformation vid K-gruppens enhet K Digital, Minna Vakkilainen, påpekar att enskilda önskemål mycket väl kan påverka utbudet i kedjans butiker överlag.

– Om det visar sig att en vara i en viss butik går åt som smör i solskenet kan vi utnyttja informationen också för de andra butikerna. Det är alltså nödvändigtvis inte alltid så att samma önskemål måste komma in i massiva antal på alla håll i Finland för att en produkt skulle dyka upp i butikerna.