Mika Merta försökte med några partner exportera vatten på flaska till Mellanöstern, men efter några år tog pengarna slut och företaget Lumo fick lägga buteljerna på hyllan.

Merta anser att export av buteljerat vatten vore ett ypperligt exempel på "

blå bioekonomi" som statsminister Juha Sipilä (C) efterlyst mera av – bara man skulle få vind i seglen.

– Företagare i Finland borde börja samarbeta mera, säger Merta.

Han anser att det finska grundvattnet borde göras till ett varumärke som folk känner igen utomlands. Om ett företag kom i gång med affärerna ute i världen skulle exporten till länder utanför EU bli enklare för alla.

Entreprenörerna bakom Lumo tog sig an projektet eftersom varenda människa i världen behöver vatten. Och även om projektet strandade har Merta inte slutat tro på idén.

På Jord- och skogsbruksministeriet har man inga siffror på hur mycket vatten som buteljeras i Finland för kommersiella ändamål. Leena Hyrylä som är sektorchef för livsmedelsbranschen vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i sydöstra Finland säger att Finland har goda förutsättningar för vattenexport.

Hyrylä håller med mycket av det som Merta säger. Det svåraste är att bygga upp en marknad och hitta kunder. Konkurrenterna ute i världen är enormt stora.