– Om det är så att de vill slå ett slag för den personliga integriteten på nätet så är det en bra sak och ett steg i rätt riktning. Det är tillräckligt mycket information om oss som är på drift ändå. De stora aktörerna bör gå i bräschen för integritetshöjande åtgärder, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige, som verkar för en positiv utveckling av nätet och ansvarar för toppdomänen .se.

Personliga annonser blir kvar

Från Google kommer beskedet att Gmail-användare fortfarande kommer att se personligt anpassade annonser, men de kommer att baseras på andra uppgifter, exempelvis på en persons surfvanor och sökningar på nätet. Förändringen innebär att den kostnadsfria mejltjänsten Gmail kommer att fungera på samma sätt som företagstjänsten G Suite Gmail, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Diane Greene, chef för Googles molntjänster, skriver i ett blogginlägg att förändringen likställer Gmail med hur andra Google-annonser fungerar: "De annonser som visas baseras på användarens inställningar. Användarna kan ändra sina inställningar när som helst och även avaktivera personliga annonser."

Google har fått kritik från grupper som värnar om personlig integritet för metoden att gå igenom användarnas mejl, och bolaget har även stämts för detta. Tidigare i år kom Google till exempel fram till en uppgörelse gällande en stämningsansökan i USA, men en federal domare avvisade sedan uppgörelsen som otillräcklig och svårbegriplig, rapporterar AFP.

Ny lagstiftning

Ur ett europeiskt perspektiv kan den kommande dataskyddslagen GDPR vara ett motiv till Googles förändring, resonerar Anne-Marie Eklund Löwinder:

– Det kan vara en förberedelse för de nya dataskyddsreglerna som kommer 25 maj nästa år. Det är en lagstiftning som gäller hela EU, och den träder i kraft omedelbart.

Hon förklarar att saker som tidigare varit undantagna från personuppgiftslagen, som till exempel mejl, nu troligen kommer att falla under den nya regleringen:

– Om personuppgifter läcker ut så är det Googles ansvar, och de kan få betala en hög straffavgift.

– De stora aktörerna bör gå i bräschen för integritetshöjande åtgärder, säger Eklund Löwinder.

Nya datalagen GDPR

  • Nästa år kommer en ny EU-reglering, General data protection regulation (GDPR), som ska skydda konsumenterna på nätet.
  • Det blir svårare att exportera data till länder utanför EU.
  • Reglerna blir utförligare om användarnas rätt att "glömmas" på nätet, alltså att sökmotorer tar bort vissa sökresultat. Enskilda ska i vissa situationer ha rätt att säga nej till att myndigheter eller företag använder ens personuppgifter.
  • Lagen innebär att det blir ett och samma dataskydd i hela Europa, med vissa nationella särregler.
  • Lagen kommer att ersätta den svenska personuppgiftslagen.
  • Det främsta syftet är att skydda medborgarnas personliga data.
  • Bolag som bryter mot förordningen kan få mycket höga böter, upp till fyra procent av sin totala omsättning eller 20 miljoner euro, beroende på vilken summa som är störst.
  • Källor: www.eugdpr.org, svenska regeringen, Datainspektionen i Sverige och Internetstiftelsen i Sverige