Vi ska minnas att regeringen under hela processen har hävdat att kravet för landskapen att bolagisera sin vårdservice är ett sätt att garantera samma utgångsläge och möjligheter för offentliga och privata aktörer.

Regeringens förslag skulle också ha inneburit att landskapens vårdcentraler hade kunnat försättas i konkurs. Men det är alltså inte möjligt enligt torsdagens grundlagstolkning.

Utskottets nej till tvångsbolagisering av landskapens vårdservice betyder i praktiken att privata aktörer inte kan konkurrera på samma villkor med offentliga vårdproducenter. Konkursförbudet innebär att landskapens egen central har en fördel.

Det är en enorm prestigeförlust för Samlingspartiet samtidigt som lagtolkningen i praktiken torde fräta på grunderna för valfriheten.

Utskottets vice bas Tapani Tölli (C) sa på torsdagens presskonferens att grundlagsutskottets beslut inte ska tolkas som att en total nedskjutning av reformen. Det har han säkert rätt i. Men i och med att grundlagsutskottet har fullgjort sin uppgift utan partipolitiska sidoblickar tvingas regeringen ta skeden i vacker hand och konstatera att reformen helt måste göras om. Det här går knappast på två dagar eller ens två veckor.

Att riksdagens grundlagsutskott talar om att reformen i aktuell tappning kan leda till kris i hela hälsovårdssystemet är beklämmande för regeringen.