Den finländska försvarsmaktens tidigare chefer är hett eftertraktade bland de stora lobbningsföretagen.Orsaken är enkel. Finland ska förnya sitt flygvapen, en investering på mellan 7 och 10 miljarder euro.

Därför samarbetar de fem flygplanstillverkarna som konkurrerar om beställningen med tidigare högt uppsatta, men numera pensionerade militärer och tidigare tjänstemän från Försvarsministeriet (HS 22.6). All kunskap försäljarna kan skaffa sig om den finländska försvarsmakten är värdefull i en förhandlingssituation.

Det finns ingen lag som förbjuder erfarna pensionerade militärer att jobba för vapenförsäljare. Däremot får de inte avslöja sekretessbelagd information för sin nya arbetsgivare.

Samtidigt är de just för att de sitter på denna information som de anställts av lobbningsföretagen.


Listan på tidigare militärer som numera jobbar för lobbningsföretagen är lång. Den senaste i raden av rekryteringar är enligt Helsingin Sanomat (22.6) viceamiral Kari Takanen som så sent som i slutet av maj överflyttades till reserven. Han börjar sitt jobb som konsult på den internationella kommunikations- och konsultbyrån Rud Pedersen i början av augusti.

Ser vi på Takanens CV är han ingen lättviktare till rådgivare. Han har tidigare jobbat bland annat som Försvarsmaktens planeringschef, och som Sjöstridskrafternas kommendör. Senast jobbade han som chef för Huvudstaben, vilket innebär att han var nummer två i rangordningen inom Försvarsmakten.


Inte heller konsultbolaget Rud Pedersen går av för hackor. Till bolagets uppdrag hör bland annat att försöka sälja det av franska Dassault Aviation tillverkade Rafale-stridsplanen till Finland. Också Marcus Rantala, som tidigare jobbat som specialmedarbetare och statssekreterare åt SFP:s tidigare försvarsministrar jobbar åt Rud Pedersen.

Nämnas kan också att Försvarsmaktens tidigare kommendör, amiral Juhani Kaskeala, jobbar för Boeings konsult bolag Blic. Boeing tillverkar och säljer Super Hornet stridsplan.

På listan över tidigare militärer som jobbar för lobbningsföretag finns också den tidigare chefen för Försvarsministeriets resurspolitiska avdelning, den tidigare försvarsministerns specialmedarbetare, den tidigare kommendören för flygflottiljen i Lappland, den tidigare kommendören för flygflottiljen i Karelen och Flygvapnets tidigare stabschef.


Statens tjänstemannaetiska kommitté konstaterade i sin rapport från 2014, att förtroendet för statsförvaltningens oavhängighet och neutralitet kan undergrävas i situationer då tjänstemän direkt efter avslutad karriär direkt övergår i annan tjänst utan några som helst begränsningar.

Det är inte fråga om att man misstänker att någon enskild tjänsteman på ett felaktigt sätt skulle använda den information han fått av staten. Däremot är det väldigt svårt att bevisa eller kullkasta påståenden om hur informationen använts.

Det är också den här osäkerheten som undergräver förtroendet för förvaltningen. Därför framhåller kommittén att det i första hand är fråga om hur det ser ut ur en utomstående betraktares synvinkel.

Samma problematik gäller de politiker, partianställda eller andra högt uppsatta politiska tjänstemän som tar steget över från politiken till ett jobb i ett kommunikationsbolag.


Som bäst sitter därför två ministeriearbetsgrupper och utreder behovet av ett öppenhetsregister i Finland. Behovet är uppenbart, och modellen finns färdig att kopieras från Bryssel. Öppenhet är bästa botemedlet mot misstro. Medborgarna vill veta vilka lobbarna är, vem de representerar samt hur och med vilka summor deras verksamhet finansieras.

Det är givetvis en självklarhet att också tidigare militärer ska ha möjlighet att fortsätta i arbetslivet. Samtidigt är det inte till någons fördel om förtroendet för statsförvaltningens oavhängighet och neutralitet försvagas. HS föreslår därför att man åtminstone för de högst uppsatta militärerna kunde införa en övergångstid efter att de pensionerats under vilken de inte tillåts ikläda sig säljarens roll i samband med Försvarsmaktens vapenaffärer.

Det låter som en förnuftig lösning på en komplicerad problemställning.