I jämförelse med personbilen med sina krockabsorberande zoner och krockkuddar är mopedbilen som en tvålkopp.

Också personskadorna var tre gånger fler för mopedbilar.

Därför är det välkommet att Kommunikations­ministeriet nu i snabb utredning ska utreda alternativet där femtonåringar ska tillåtas köra vanliga personbilar med strypt topphastighet.

Detta föreslogs av trafiksäkerhetsverket Trafi ­redan våren 2016 men vann då inget stöd i ministeriet.

ÖT gav då (12/4 2016) förslaget sitt stöd på denna plats och hyllar det fortfarande.

Den strypta bilen är betydligt säkrare än mopedbilen och ger unga trafikanter en bra förberedelse inför det riktiga bilkörkortet.

I onsdagens ÖT (12/7) pekade trafikskollärare Jarl Granholm på ett par frågetecken, den strypta ­bilens synlighet och kraven på undervisning innan man får sätta sig bakom ratten.

Granholm är rädd för att de strypta bilarna kan bli påkörda bakifrån då de ser ut som vanliga ­personbilar men kör betydligt långsammare. Han menar också att de tre körundervisningstimmarna som krävs för ett mopedbilskort är alltför få.

Ett ytterligare problem är frestelsen att försöka kringgå hastighetsspärren.

Alla de frågorna tas säkert i betraktande då ­Kommunikationsministeriet utreder frågan.

Tummen upp för den strypta bilen!