– Den digitala reklamen och framför allt försäljningen av innehåll har en bättre lönsamhet än de tryckta medierna eftersom det inte finns några distributionskostnader, säger Aho.

Alma Media publicerade sin delårsrapport för april–juni på fredagen. Bolagets korrigerade rörelsevinst under det andra kvartalet var 13,2 miljoner euro, vilket är 14 procent av omsättningen.

– Vi har nått en avvärjningsseger, säger vd Kai Telanne.

Reklamen minskade med mer än 7 procent i Finland under april–juni även om det ekonomiska läget är bättre än på flera år.

– Reklamen i de tryckta medierna förvandlas inte i sin helhet till nätreklam, säger Telanne.

Också inom nätreklamen var ökningen på marknaden blygsam, endast 1,3 procent under det andra kvartalet. Alma har trots detta lyckats öka sin digitala reklam. Enheten Alma News & Life, som bland annat ger ut kvällstidningen Iltalehti, ökade sin försäljning av digitalreklam med 30 procent samtidigt som innehållsomsättningen sjönk med 8 procent på grund av Iltalehtis krympande upplaga.

Den digitala affärsverksamheten utgör nu 41 procent av Alma Medias omsättning. I fjol var andelen 37 procent.

Digitala tjänster kompenserar

Enligt Aho har också Sanoma varit med om förändringen och koncernens resultat utgörs nu i ökande grad av de digitala flerkanalstjänsterna.

– Både Alma och Sanoma har lyckats minska på sitt beroende av den tryckta reklamen, säger Aho.

Övergången till det digitala kan minska omsättningen men enligt Aho återspeglas det inte negativt på resultaten eftersom de digitala tjänsterna och intäkterna av dem mer än kompenserar för de tryckta mediernas förluster.

För lokaltidningarna ser situationen svårare ut, anser Aho.

– De är mer beroende av sina tryckta produkter.

Sanoma publicerar sin delårsrapport på tisdag. Sanoma är den största och Alma Media den näst största ägaren i STT. FNB ägs till hundra procent av moderbolaget STT.