– Vi överskred en miljon nerladdningar redan i maj. Applikationen har använts med framgång i många olika fall och den har säkert betalat sig själv tillbaka. Vi ha blivit överraskade av hur många som laddat ner appen, säger chefen för nödcentralstjänsterna Marko Nieminen vid Nödcentralsverket.

– Vi har endast marknadsfört appen på sociala medier.

Automatiska koordinater

Idén med applikationen som Nödcentralsverket och Digia utvecklat tillsammans är att då man ringer nödnumret via appen, skickas personens koordinater automatiskt till nödcentralen. Finländarna har redan ringt cirka 50 000 nödsamtal via appen.

Applikationens nytta har kommit fram på ett konkret sätt i fall där någon tappat bort sig i skogen. Jourhavande vid nödcentralen har med hjälp av koordinaterna kunnat guida personen som gått vilse tillbaka till vägen eller bilen utan att man varit tvungen att larma räddningsenheter till platsen.

– På så sätt har vi sparat samhällets resurser till andra mer akuta uppdrag, sade Nieminen.

– I olyckor som sker på landsvägen vet folk inte alltid ens vilken kommun som området man befinner sig i hör till. Med hjälp av appen har vi försökt larma de närmaste räddningsenheterna till platsen och minska aktionsberedskapstiden.

Enkelheten först

Nödcentralsverket och Digia planerar som bäst nya egenskaper för appen.

– Vi har gjort ramplanen för applikationens nya egenskaper. Nödcentralsverket beslutar ändå till sist vilka vi ska ta i bruk, säger Digias sektorchef Sami Rantanen.

En möjlighet är att skicka regionalt riktad information om faror och risker. Man överväger också att göra det möjligt för användarna att skicka in bilder till nödcentralen.

Tidtabellen för appens nya egenskaper är ännu oklar. Man vill att applikationen också i fortsättningen ska vara lätt att använda.

– Vi har med avsikt gjort appen väldigt enkel så att tröskeln för att använda och ladda ner appen ska vara så låg som möjligt, sade Nieminen.