Det här är en argumenterande text. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Han ställde upp i sex GP-lopp men kvalade egentligen inte in en enda gång med sin gamla Surtees, men fick av PR-skäl starta i svenska GP på Anderstorp 1974. Han avbröt på åttonde varvet.
Men innan det gjorde han en hisnande karriär i de då populära sportvagnsloppen, ensam i en nordisk cup och på internationella banor med mexikanen Pedro Rodriguez med segrar i bland annat legendariska Daytona 24-timmars och banor som Monza och Brands Hatch i en ursnabb Porsche 917.
Det var få som körde om Leksa på den tiden.
Det var heller ingen som körde om oss då jag våren 1968 som snart 13-årig skolgrabb fick åka i hans Porsche 911 från Reso till Åbo i 200 km i timmen.
På den tiden rådde fri fart på finländska vägar.
Jag hade intervjuat honom för en skoluppsats och krönte kvällen med den minnesvärda bilturen.
Efter den misslyckade F1-säsongen gick hans karriär lite i stå.
På senare år drabbades han av ohälsa och levde som rullstolsburen.
Den 26 juli slocknade hans livslåga.
Orättvist bortglömd, och onödigt hånad för F1-karriären i ett amatörmässigt skött finskt stall med en medioker bil.
En flygande finne är borta.
Och jag glömmer aldrig bilfärden.
Opinion
27.7.2017
200 km/h med Leksa
Leo "Leksa" Kinnunen var Finlands första formel-1-förare, men den karriären var en total flopp.