De första tusentals litrarna Kahakka Pale Ale och Neri Pils har tillverkats i Lojo.

– Vi har recepten och vi kommer att brygga öl här, men vi har inte utrustningen för det än, säger Nicke Kavilo.

Han är en av bryggeriet Nordic Brew Crafts tio aktieägare och han är mycket entusiastisk. Lokalen som finns i Indola kommer att rymma inte bara ett bryggeri, utan också ett eget kvalitetslaboratorium.

– Tre praktikanter från Yrkeshögskolan Centria håller på att bygga det. De är blivande kemiingenjörer. Vi vill forska i hur vi kan skapa den ultimata ölupplevelsen.

Han visar var maltkvarnen kommer att stå.

– Malten mals här, sedan far den upp genom ett rör till själva bryggverket på andra sidan väggen, säger Kavilo.

Det rummet kallar han för ekorummet, eftersom det fortfarande ekar tomt. Som det ser ut nu kommer rummet att kunna möbleras i december.

– Jäsningstankarna kommer att stå här, säger Nicke Kavilo.

Han visar med stora gester och tankarna kommer att vara stora.

– En bryggomgång kommer att vara på 1 000 liter. Det är vad vi utgår ifrån. Genom att ha jäsningstankar på 500 liter kommer vi att kunna göra mindre satser om till exempel en restaurang vill ha det.

Tanken är att ölen ska säljas lokalt, åtminstone till en början. Innan dess ska Karlebyborna få chansen att påverka hur den smakar.

– De första bryggomgångarna går under namnet koeerä (ung. testomgång). Ölet är inte färdigt än. Vi vill göra en öl som smakar som Karlebyborna själva bestämmer att den ska smaka.

Därför kommer de att få chansen att bedöma testomgången som har bryggts i Lojo under den småbryggerifestival som börjar på fredag och fortsätter på lördag.

– Vi vill ha recensioner och åsikter om åt vilket håll vi borde föra ölen. Vi vill ta fram den i samarbete med slutkonsumenten. Det är vår businessidé, att vara kundfokuserade på ett äkta sätt redan från början.

Sedan, när man kan börja brygga ölen i Indola, vill man att den ska smaka så som folk vill att den ska smaka.

– Det är väldigt spännande tider. Det är otroligt roligt att vara med och se hur man gör ett bryggeri.

De aktieägare som bor på annan ort och som därför inte kan vara involverade i det rent praktiska arbetet är engagerade på annat sätt.

Just nu fokuserar man på att bygga sitt varumärke. Att arrangera en ölfestival är en del i det arbetet.

– Vi hoppas att evenemanget ska engagera Karlebybor.

Och att de ska känna sig lika ivriga som dektetten gör vid tanken på att det kommer att bryggas öl i Karleby igen. Till att börja med vill man satsa på välbalanserade drycker med lagom sötma, lagom bitterhet och lagom maltighet.

– Senare kommer vi nog också att göra syrlig öl och rätt så stark öl, säger Kavilo.