När Peter Finne, VD på Kvevlax Sparbank, analyserar vad som skiljer hans bank från övriga i regionen pekar han på den nära, okonstlade relationen till kunden. - Vid ett byte till vår bank brukar vi vanligtvis prata lite om orsaken. Ofta är svaret att kunderna vet att vi kan erbjuda kortare kötider och en närmare relation till kunden. Vi är en personlig bank som kan erbjuda snabba lösningar. I undersökningen framkom att 83,3% av Sparbankernas kunder var nöjda med sin bank. Företagen bedömdes enligt tre kriterier; nytta, smidighet och behaglighet. För Finne är det viktigt att Kvevlax Sparbanken kan erbjuda alla en sparbanksupplevelse som överträffar förväntningarna. Det räcker inte med att vara bra. De vill vara bäst. Tillgängliga och trogna i livets alla skeden. Företaget Aveo har varit kund i banken i flera år. - Kvevlax Sparbank är en solid bank vilket gör den väldigt trygg för mig som företagare. Dessutom går all kontakt med banken smidigt och snabbt, säger Anna Häggblom, Aveos vd. Peter Finne betonar också vikten av samhällsansvar. - Vi har ju inga aktieägare som kräver dividend, utan vi är en kundägd bank. Därför kan vi årligen dela ut vinstmedel i form av understöd till föreningar och stipendier till studerande.

Välmående 95-åring

Kvevlax Sparbank fyller 95 år i år. I Kvevlax väcktes tanken på en Sparbank redan 1911, men planerna lades på is. När Finland hade varit självständigt i två år var tiden äntligen inne. Sparbanken i Kvevlax öppnade för första gången 15 november 1919 i sockenstugan och skulle hållas öppen varje helgfri lördag 14-16. För ett inköp av kassaskåp hade kommunen beviljat lån på 3000 mk. Och på den vägen är det.

Som att komma hem

I dag är Kvevlax Sparbank bland de sparbanker i landet som får flest nya kunder varje år - och samtidigt tappar minst. Kontor finns i Kvevlax, Vasa, Maxmo och under en dag i veckan också i Petsmo. - Vi är en väldigt traditionell bank på det viset att man alltid kan ringa direkt till oss i banken, aldrig via något callcenter. Kassorna har öppet när kontoret är öppet. Samtidigt är vi en modern bank och erbjuder många olika tjänster via internet, säger biträdande direktör Jenny Löfqvist. - Vi gjorde faktiskt en kundundersökning för en tid sedan och ett av de svar jag minns bäst var någon som skrev ”Att komma till banken i Kvevlax är som att komma hem”. Precis den känslan vill vi förmedla. Vi har en bra stämning i personalen och jag tror det smittar av sig på våra kundrelationer.