– Det var väldigt roande att bli berömd som elak artist med sångtexter ur filosofiska verk och sexualupplysningslitteratur. Alla trodde att jag var fräck och svår, men själv visste jag att jag var väldigt snäll, säger Mauri Antero Numminen. Numera har han lärt sig att vara skarp när det krävs. Snäll betyder inte konflikträdd eller undfallen. Snäll betyder empatisk, rättvis och tydlig, lite som seriefiguren Bamse. – I dagens kulturella stämningsläge när kommersialismen har tagit över till 100 procent ägnar jag mig åt min egen ständigt pågående protest. Jag går inte med i cirkusen. Jag har i tio år skrivit alla mina sånger på tyska, och dessutom i klassisk stil. Det är knappast elakt, men åtminstone irriterar det många. Irritation är en bra och kreativ känsla, skrattar han. De senaste julsångerna han spelat in är ”Wüste Wilde Weihnachtslieder”, med till exempel Juice Leskinens ­”Sika” som i tysk översättning blir ”Ferkel”. En mycket uppmärksammad sång i den tyska språkkretsen, säger han. Snällhet är ett konfliktfyllt begrepp ­eftersom vi inte är säkra på vad vi ­menar när vi talar om det. I grunden är det ju bra att inte vara elak, men vi har alla barndomsminnen från tiden när ordern ”Nu ska du vara snäll” betydde att man helst bara skulle lyda, alternativt inte göra någonting alls. – Ingen skulle komma på tanken att annonsera efter en snäll chef till ett större företag, även om det antagligen skulle vara väldigt bra för företagsklimatet och i synnerhet för de anställda. Dessutom skulle annonsen nå över nyhetströskeln och ge företaget mycket uppmärksamhet, säger Numminen. Efter en snart femtioårig karriär i Finland, men också i Sverige och Tyskland, har Numminen perspektiv på regionala tolkningar av snällhet. – I Sverige är i princip alla männi­skor alltid snälla. Det hör till den normala hövligheten, vilket det inte alltid gör i Finland. Ofta kan svenskar vara snälla på egendomliga sätt. Deras snällhet innehåller hela skalan ända fram till mycket väluppfostrad ilska, säger han. – Jag har själv lidit för min snällhet, i synnerhet i debatter och diskussioner. Jag vill vänta tills andra talat färdigt, men det blir aldrig tyst så jag hinner ­inte säga någonting, säger han. Ekonomiskt är det en utmaning att vara snäll och artist på samma gång. – Man kan bli lurad av arrangören, som säger att det var tal om en mycket mindre summa. Men andra har drabbats värre än jag. Rauli ”Badding” ­Somerjoki är kanske det värs­ta exemp­let på en snäll person som blev lurad av nästan alla. Trots sina framgångar blev han aldrig rik eftersom alla andra tog största delen av pengarna. Resten spenderade han på sina vänner. – Förr hände det att jag tog mig an ­någon musiker som hade ekonomiska problem och ordnade mindre genomtänkta spelningar för att hjälpa dem. Det gör jag inte längre, nu jobbar jag bara med Pedro Hietanen, Jani Uhlenius och ­Mika Siekkinen.