Ett tio centimeter tjockt lager av jord och sand har under fyra dagar sugits bort under krypgrunden till bäddavdelningen vid hvc. Tre arbetsdagar tar det att blåsa in nytt friskt grus i krypgrunden. Arbetet sker med ett och samma aggregat som företaget Eur-Mark låter Nykarleby saneringstjänst testa i fält. – Vi vill testa hur aggregatet fungerar i verkligheten innan vi inleder försäljningen, säger Kurt Vienonen, vd för Eur-Mark. Med facit på hand av en veckas tester ser både Mikael Knuts, vd för Nykarleby saneringstjänst och Kurt Vienonen samarbetet som både nytt och fruktbart för bägge parter. Att utveckla miljöfordonen till helt nya nivåer har kostat ett års intensivt utvecklingsarbete på Eur-Mark. Nu görs de sista testkörningarna ute i verkligheten. – Om fälttestet utfaller väl och som vi hoppas inleder vi försäljningen med det nya året, säger Vienonen. En ny, betydligt större och effektivare pump, som klarar sug- och blåsningsjobb också i svåra och mer krävande förhållanden samt en högtipp för tanken är de viktigaste nyheterna och de som mest avviker från de aggregat som under lång tid tillverkats på Eur-Mark. Pumpen som företaget köper från Tyskland är i sig inte ny. – Nytt är att pumpen riggats på ett mobilt aggregat, säger Vienonen. – Pumpen är inte bara effektivare och har ett högre tryck, den är också mera energisnål, säger Mikael Knuts. Då aggregatet körs tas full effekt ur lastbilens motor. Cirka 20 procent mindre bränsle är Knuts erfarenheter efter en veckas arbete med nykomlingen till torrsug. – Det betyder mycket, säger Mikael Knuts som årligen köper in 250.000 liter lastbilsbränsle för att hålla i gång bilparken på fem miljöfordon – två lastbilar med torrsug och tre lastbilar med såväl spol- som sugaggregat. Enligt Kurt Vienonen finns redan en marknad i Mellaneuropa för den nya generationens torrsug – en marknad till vilken Eur-Mark fick nya kanaler med nya ägaren Kaiser AG med säte i Liechtenstein. Vienonen hoppas därför att det nya aggregatet, inklusive bil, hittar sin köpare efter att den i början av året visats både i Schweiz och i Frankrike. Prislappen är drygt en halv miljon euro för det exemplar som Nykarleby saneringstjänst testkört. Men så innehåller riggen också all ny teknik. – Så gott som varje aggregat vi tillverkat är unikt och anpassat till våra kunders olika behov, säger Vienonen. Någon serietillverkning räknar Vienonen därför heller inte med när det gäller den nya generationens miljöfordon. – Också de nya fordonen kommer att skräddarsys i enlighet med våra kunders behov, säger Vienonen. Däremot räknar Vienonen med att Eur-Mark med de nya fordonen för torrsug banar väg för nya marknader i England och i Mellaneuropa. I dag finns de största marknaderna för miljöfordonen från Nykarleby i Sverige, Norge och Baltikum. Av fordonen går i dag cirka 70 procent på export. Företaget, som räknar 60 anställda, har redan sålt drygt hälften av nästa års budgeterade produktion. Redan nu har Eur-Mark tagit beslut om att nästa år bygga ut fabriken i Nykarleby. Eur-Mark söker också aktivt fler ingenjörer för den tekniska utvecklingen av sina produkter. – Det ser faktiskt bra ut trots svackan på den inhemska marknaden, säger Vienonen om framtiden. Stiljen inom i synnerhet byggbranschen är något som Mikael Knuts på Nykarleby saneringstjänst också känner av, även om de fem miljöfordonen i stallet är i daglig trafik och full sysselsättning råder bland de 12 anställda. – Det är storindustrin i Jakobstad och Karleby som utgör basen i vår verksamhet, säger Knuts. Något som däremot ökat mycket under de senaste åren är efterfrågan på sanering av mögelskadade krypgrunder.