Förmodligen är regissörsduon Evan Goldberg och Seth Rogens ”The Interview” en bagatell som skulle ha passerat utan att bli så mycket som en fotnot i filmens historia. ”The Interview” är en komedi om att försöka lönnmörda nordkoreanska diktatorn Kim Jong-Un, där två reportrar på en skandaltidning värvas som tilltänkta gärningsmän. Få hade hört talas om herrar Goldberg och Rogen förrän en grupp hackers som kallar sig Guardians of Peace genom dataintrång först stulit filmmanus, filmer och känsliga personuppgifter från filmbolaget Sony Pictures och sedan riktat hot mot filmdistributörer och amerikansk biopublik om filmen går upp på repertoaren. Redan innan det hade Nordkorea vädjat till både USA och FN:s generalsekreterare att filmen inte ska visas. De vädjandena klingade för döva öron. Men hoten från hackergruppen fick Sony att panikbromsa. Filmen drogs – för ögonblicket – in på alla marknader. Också Finlandspremiären ställdes in. Enligt Sony tog man beslutet eftersom distributörerna inte ville visa filmen. I veckoslutet trädde president Obama fram och kritiserade Sony för beslutet att dra tillbaka filmen. ”Vad händer om producenter och distributörer börjar utöva självcensur för att de inte vill kränka några personers känslighet – sådana personer som man kanske borde kränka. Vi är inte sådana, USA är inte sådant” sade Obama i sitt försvarstal för yttrandefrihet. Sony har sedermera försäkrat att man fortfarande vill sprida ”The Interview”, ”på andra plattformer”, som bolaget uttrycker det. Obama har naturligtvis rätt. Om en terrorgrupp – ett hackerangrepp av den här typen kan tveklöst kallas för en terrorattack – lyckas få en aktör, må så vara ett multinationellt filmbolag, att tystna har terrorn redan segrat. Det här gäller helt oavsett om Guardians of Peace arbetar på eget bevåg eller kan kopplas till Nordkorea, oavsett den stoppade filmens kvaliteter. Attacken är också en ny påminnelse om det moderna samhällets sårbarhet och vikten av ett cyberförsvar. Angreppet på Sony betecknas som den allvarligaste cyberattacken i USA hittills. Precis som anfallet som för någon vecka sedan drabbade bland annat JNT men också en rad stora europeiska operatörer riktades angreppet mot nöjesbranschen. Då var det ett spelbolag, nu var det ett filmbolag som var i skottgluggen. För Sony innebär attacken mycket stora förluster både rent ekonomiskt och imagemässigt. För andra storbolag är fallet en påminnelse om att de viktigaste affärshemligheter kan läcka ut vid en attack.