Den gamla asfaltstationen hos Sundström är från sjuttiotalet och trots flera moderniseringar så har den kommit till sin vägs ände.– Den nya anläggningen fördubblar vår kapacitet och vi räknar med att den ska var i bruk i april, säger Mika Mäenpää som är vd för Sundström. Lagom till då asfalteringssäsongen drar i gång ska allt vara klart. Den här nya anläggningen kan också återvinna gammal asfalt något som inte den gamla anläggningen klarade av. Det är inte varje dag man köper en komplett asfaltstation från Serbien. Orsaken till att man åkte till ända till Serbien var att där fanns en bättre begagnad till ett vettigt pris. Asfaltstationen fanns i Zrenjanin som ligger drygt en timme från huvudstaden Belgrad. Det är en italiensktillverkad anläggning av märket Ammann som på grund av en konkurs är ganska lite använd och i gott skick.– Nypriset på en dylik anläggning är mer än 3 miljoner euro men den här var betydligt förmånligare, säger Mäenpää utan att specificera priset. Tre veckor tog det för ett nio man starkt team från Sundström att montera ner anläggningen till tranportskick. Ett österrikiskt transportbolag skötte frakten genom Europa till Finland. Det krävdes 16 normala långtradare plus sju stycken specialtransporter för att bit för bit köra anläggningen till Lepplax. Anläggningen monteras bit för bit upp i Lepplax. Höjden på anläggningen då den är monterad är cirka 24 meter och vikten är nästan 300 ton. Sundström är ett familjeföretag som har växt en hel del och omsättningen ligger nu på cirka 40 miljoner euro per år och företaget har drygt 80 anställda.– Marknadsläget är tufft men vi tror ändå på framtiden och den här investeringen är viktig för oss och företaget, säger Mäenpää. Företagets verksamhetsområden är i dag jordbyggnad, asfaltering, krossning, täckdikning samt försäljning av material och transporttjänster. – Vi satsar på att vara mångsidiga. En betydande del är också järnvägsspårjobb för Trafikverkets räkning. Bolaget byggde bland annat om Bennäs station och nu finns flera stora byggprojekt i samband med att bygga dubbelspår till Uleåborg.