I en konsultutredning föreslås att mopedtrafiken flyttas till körbanan. Varför? Jo, för att antalet mopeder har trefaldigats på tio år och antalet olyckor där mopeder är inblandade har ökat klart. En färsk undersökning gjord av Trafikskyddet visar dessutom att nästan var tredje moped är trimmad. Pojkars mopeder är oftare trimmade än flickors. Trimmade mopeder som når hastigheter på 80 kilometer ?i timmen, kanske mer, är en risk för alla som rör sig på cykel- och gångbanan. På platser där gångbanan korsas av anslutningsvägar eller i underfarter är olycksrisken stor eftersom det kan vara svårt för andra trafikanter att hinna uppfatta en moped som kör fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. I en kollision med en bil är mopedisten alltid den svagare parten. Det framstod tydligt när jag såg vilka livslånga skador två mopedpojkar fick i en typisk korsningskollision med en personbil för några år sedan. Frågan är om olyckorna blir färre fast mopederna flyttar ut på körbanan?