Det har under ett antal år stått klart att det snart måste bli ett generationsskifte inom toppskiktet av tjänstemannakåren i Karleby. Förtroendemannaledningen har velat avvakta och invänta de formella beskeden. Någon brådska har tjänstemännen uppenbarligen inte haft med att meddela sina planer. Indirekt har det framkommit att politikerna gärna skulle vilja få besked i god tid för att kunna förbereda sig, och undvika att man hamnar i en situation där hela ledningen byts på en gång. Tjänstemännen har å sin sida ingen formell skyldighet att på förhand meddela om sina egna tidtabeller. Pensionsåldern är glidande, mellan 63 och 68 år. Tjänstemännens ålder är ingen hemlighet. För politiska ledningen går det att göra de förberedande åtgärder de anser vara befogade. Den bakre gränsen närmar sig för flera. Dessutom är politikerna medvetna om att en del av tjänstemännen har outtagna semestrar och övertidstimmar. Det betyder att rekryteringsprocesserna kan och kanske till och med bör komma i gång. Att hitta personer till de kommunala topptjänsterna har visat sig vara slitsamt i många kommuner. Direktörsämnen växer inte på träden. Offentliga sektorn har dessutom svårare konkurrera med löner. Detta i synnerhet nu då man nagelfar hela lönebudgeten. Samtidigt är de synnerligen bevakade från flera olika håll. Redan under valproceduren måste kandidaterna underkasta sig en närgången granskning. Många drar sig för att utsätta sig för den proceduren, delvis också på grund av att de oftast redan sitter på en tjänst. För Karlebys del har förberedelserna förstås inte helt åsidosatts. Kommunallagen förnyas och med anledning av det har man börjat se över hur förvaltningen ska ordnas i farmtiden. Det gäller inte enbart högsta tjänstemannaledningen utan i princip hela förvaltningen. Av erfarenhet vet vi att det inte är lätt att få till stånd förändringar i förvaltningen. Den har byggts upp under en tid då vi hade politiska utnämningar. En del av tjänstemännen sitter på mer eller mindre politiska mandat. Det betyder att deras tjänster delvis försvaras med maktpolitiska motiv. I Karleby har det bland ledande politiker redan länge funnits ett intresse för att testa den så kallade borgmästarmodellen. Det skulle till en del innebära en återgång till uttalat politiska kommundirektörer. Skillnaden är bland annat att mandatet är tidsbundet. I samband med att fullmäktige väljs får folket även utse styrelsens ordförande som samtidigt är högsta tjänsteman. En inte alltför vågad tippning är att Karleby testar denna modell i följande kommunalval. Det hålls sannolikt om drygt två år och då är den förnyade kommunallagen i kraft. Tankegångarna är sannolikt liknande i flera av de kommuner som står inför ett val av nya direktörer. Det går att ta sig fram med tillfälliga lösningar till valet. Upplägget är säkert på flera sätt klart. Men det finns säkert ändå orsak att få förberedelserna in i en intensivare fas. Tiden är trots allt rätt knapp. Här finns heller inga rutiner att falla tillbaka på. Ifall man går in för borgmästarmodellen måste man definiera målen tydligt och göra klart för sig hur det hela ska leda till fram till dem. Erfarenheterna från andra kommuner är också splittrade. Modellerna har i någon mån varierat. För Karlebys del kan intresset för nästa kommunalval i varje fall få en extra puff framåt om vi har det nya konceptet. I så fall har åtminstone ett av målen med den förnyade kommunallagen uppnåtts.