För ett par dagar sedan blev ett företag i Jakobstadstrakten uppringt av en representant för Info-Netti, som meddelade att man tänkte säga upp avtalet och skicka en faktura på 590 euro. Men något kontrakt mellan företaget och Info-Netti har aldrig funnits. Samma sak har hänt otaliga andra företag de senaste åren. – Tyvärr är det ganska vanligt. Om man inte har ett avtal borde man inte skicka ut en faktura. Och den som får en falsk faktura ska inte betala den, säger Albert Mäkelä som är juridiskt ombud på centralförbundet Företagarna i Finland. Men flera företag begår misstaget att trots allt betala. Så lyckades till exempel Yritys-Netti, ett systerföretag till Info-Netti, lura 18.000 euro av Statens revisionsnämnd 2012. Företagarna i Finland får varje dag frågor om falska fakturor. Mäkelä vittnar om att situationen är densamma i hela Europa. Info-Netti har han däremot inte hört talas om förut. Det har heller inte flera av de företag som presenteras på Info-Nettis webbplats. Under rubriken ”Företagsregister” finns 407 företag och föreningar som listas med namn, webbadress och en bild eller logo. Bland annat Yrkesakademin i Österbotten (YA), Botnia Marin, Karleby stad, Stadshotellet i Jakobstad, Optima, Vörå kommun och Raseborgs stad finns med i listan. Alla sju uppger att de aldrig hört talas om företaget och absolut inte har något avtal med dem. – Jag har aldrig hört talas om Info-Netti förut och de finns inte i vårt system. Det verkar ju konstigt, säger Sini Eriksson på Botnia Marin. Ville Kuusisto på Stadshotellet säger att han varje månad får åtminstone ett par falska fakturor. Men just det här företaget har inte han heller stött på förut. – De har antagligen råkat hitta våra uppgifter på internet och kopierat dem, säger han. Yle rapporterade hösten 2013 att flera österbottniska organisationer hade fått fakturor från Yritys-Netti för sådant de inte beställt. Både Yritys-Netti och Info-Netti säger sig vara en del av Global Media Services Corporation i Hong Kong. Till samma företag säger sig även Tieto-Verkko och det i januari 2015 startade Bisnes-Link höra. Trots att alla fyra verkar endast i Finland är de inte registrerade här. – Ett FO-nummer är för ett företag vad en personbeteckning är för en människa. Om man inte hittar ett företags FO-nummer på deras webbplats eller i deras allmänna avtalsillkor bör man vara på sin vakt, säger Albert Mäkelä. Men att ha en lista över företag på sin webbplats är i sig inte olagligt. Det som däremot kan vara olagligt är att använda ett företags logo utan lov. Men det kräver att varumärket är registrerat. – Man får inte använda någon annans logo utan lov. Men det är företaget som registrerat varumärket som ansvarar för att övervaka användningen av det, säger Mäkelä. Det är alltså i praktiken olagligt först då företaget förbjudit någon att använda varumärket men det ändå används. YA registrerade sin logo 2008. – Vi håller inte aktivt koll på vem som använder vår logo. Men nu när vi fått veta att de använder vårt varumärke utan lov måste vi se över det, säger informatör Sara Mannsén. Hon konstaterar att det visserligen inte gör stor skada att YA:s logo finns med i en lista på en webbplats men säger att man kommer att ta itu med det så fort sportlovet är över. Åtta av tio finländska småföretagare har råkat ut för falska fakturor.

”Lämna inte räkningen liggande”

Åtta av tio småföretag i Finland har utsatts för falska fakturor. Men det går att försöka undvika bluffar. – Falska fakturor och den sortens lurendrejeri finns i många former, säger jurist Nathalie Myrskog vid DKCO Advokatbyrå. En del skickar ut räkningar i förhoppningen att mottagaren ska betala utan att kolla uppgifterna. Andra skickar ut räkningar trots att man tackat nej per telefon. Det bästa sättet att slippa bluffavtal i samband med ett telefonsamtal är att be att få informationen skriftligt. Det är också viktigt att vara tydlig. – Du måste hålla huvudet kallt. Säg nej och lägg på utan att vara rädd för att verka oartig. Om man ändå fått en faktura på något man inte beställt ska man göra en skriftlig reklamation till den som skickat fakturan. Det bör göras så fort som möjligt. – Låt inte en konstig faktura bli liggande på skrivbordet. Då kan det snart komma kravbrev i stället, säger Nathalie Myrskog.

"Vi ringer upp dig”

KOMMENTAR. Då jag ringer till Info-Netti svarar en man som säger sig sitta i företagets växel. Han vill inte uppge vad han heter och säger att han hör mig dåligt, trots att linjen låter bra i min ände. – Jag ber någon ringa upp dig, lovar han. Vem som kommer att ringa upp vill han inte säga. Medan jag väntar ringer jag till Yritys-Netti. Samma man svarar. När jag frågar om jag har kommit till Yritys-Netti tvekar han några sekunder innan han svarar att företaget nyligen bytt namn till Info-Netti. Sedan avslutar han snabbt samtalet. Ingen ringer upp mig. Nästa dag försöker jag på nytt, då svarar en annan man som inte heller vill säga vad han heter. – Vi har råkat ut för reportrar som velat svartmåla oss förut så vi har tagit som policy att inte svara på frågor, säger mannen. Då jag frågar om han i alla fall kan berätta om Info-Netti är samma företag som Yritys-Netti svarar han att Info-Netti inte är ett företag utan en produkt. Är då Info-Netti och Yritys-Netti samma produkt? – Nej, Info-Netti och Yritys-Netti är inte samma sak. Det är allt jag säger. Sedan lägger han på. Frida Pått