I Österbotten fick Lokal-Tapiola över 1 000 nya kunder 2014 och ökade sin marknadsandel till 36,5 procent. – Vi har en större marknadsandel nu än vid tidpunkten för fusionen och är överlägsen etta i Österbotten, säger Pasi Haarala, vd för Lokal-Tapiola på området från Kristinestad till Karleby i norr. Premieinkomsten ökade till 30,3 miljoner euro, medan ersättningarna bara uppgick till 19,7 miljoner euro. Därmed kunde försäkringsbolaget bokföra ett resultat på 1,7 miljoner euro. – 2014 var ett bra år för oss. Större marknadsandel nu än vid tidpunkten för fusionen. Det visar att det lönar sig att satsa på lokal närvaro och personlig betjäning, säger Haarala. Över 15 000 ersättningsansökningar behandlades lokalt i Österbotten under 2014. Bara cirka 10 procent skickades vidare. Lokal-Tapiola har över 100 anställda i Österbotten. – Vi är flera nu än före fusionen. Ingen sades upp i samband med fjolårets samarbetsförhandlingar, säger Haarala. Nästa vecka börjar tre nya jobba för Lokal-Tapiola i samband med att försäkringsbolaget öppnar sin 16:e betjäningspunkt i Österbotten, när man slår upp dörrarna i Karleby Prisma. – Vi fortsätter även på Strandgatan i Karleby. I Jakobstad har vi också två kontor. Vi vill följa med kundströmmarna. I Jakobstad har försäkringsbolaget också startat ett nytt riksomfattande telefonservicecenter för svenskspråkiga kunder tillsammans med Pihlajalinna-Dextra (före detta Medicenter). – Vi är glad att ha lyckats skapa arbetsplatser i Jakobstad. Den andra gruppen sitter i Tammerfors, säger Åsa Kronlund, ersättningsdirektör i Österbotten. Ulrika Österblad, Anna Ekman, Eva Björkskog samt Bodil Backman är alla sjuksköterskor som ger en kostnadsfri hälsorådgivning åt försäkringsbolagets kunder vid sjukdomsfall. – De diskuterar även behov av läkare och bokar tid om så krävs. Samtidigt aktiveras ersättningsärendet och kunden betalar bara den eventuella självrisken. På det här sättet vill vi ge mervärde åt våra kunder, säger Kronlund. – Vi har fått ett bra mottagande för denna service. Antalet samtal ökar hela tiden i takt med att servicen blir mera känd. Telefontjänsten är öppen sju dagar i veckan och på sikt tror jag att flera hälsovårdare behövs i Jakobstad. – Hälsotjänsterna spelar en central roll i vår framtidsstrategi, säger Haarala.