Enligt Pedersöres kommundirektör Stefan Svenfors var beslutet väntat och han lägger största skulden på tillämpningen av lagen. - Vi har en lagstiftning som skapar den här situationen. Svenfors säger sig inte förstå Miljöministeriets resonemang. - Det slår fel när man pratar om att det inte finns kollektivtrafik och gång- och cykelleder. Vem åker nu med moped för att köpa en soffa? Att biltrafiken skulle öka ser han inte heller som ett hållbart argument. - Ska man åka till Karleby eller Vasa för att handla ökar biltrafiken verkligen. Området i Edsevö är fortfarande intressant och det ligger strategiskt till. Enligt Svenfors är det möjligt att det i framtiden skulle kunna finnas detaljhandel och industri på området. - Men den ursprungliga tanken får vi begrava och se över detaljplanen. Miljöministeriet plockade 2013 bort Högback-Nixback i Närpes och Edsevö i Pedersöre ur etapplandskapsplanen för lokalisering av stora detaljhandelsenheter. Närpes, Pedersöre och Österbottens förbund besvärade sig till Högsta förvaltningsdomstolen. Pedersöre kommun vidhöll att Miljöministeriet tolkar lagen fel när ministeriet valde att exkludera Edsevö handelscentrum i den nya etapplandskapsplanen för Österbotten. Miljöministeriet ansåg att etableringar i Edsevö inte stöder befintlig samhällsstruktur och inte främjar ett trafiksystem som är baserat på kollektiv-, gång-, cykel- och mopedtrafik. Pedersöre hävdade å sin sida att den tolkningen inte beaktar de faktiska förhållanden som råder i regionen – när det gäller centrumområden, samhällsstruktur och trafiksystem. I sin överklagan till HFD tog Pedersöre fasta på att Edsevö ligger logistiskt rätt intill stamväg 68 och riksväg 8. Infrastrukturen stöder etableringar och kan lätt byggas ut utan negativa konsekvenser för trafiksystemen.