Frågan om Karleby stad borde lägga ut produktionen av kvällsprogrammet på professionella var upp på stadsstyrelsens bord förra veckan. Ifall man väljer den linjen återgår vi till att besökarna betalar entréavgift för kvällsprogrammet. Ärendet bordlades. Veneziadfirandet har fått en allt större omfattning. Traditionen breder också ut sig till andra delar av landet. Samtidigt försöker man i Karleby befästa sin ställning som något av ett epicentrum. Traditionen är här över hundra år gammal. Länge handlade det om en avslutning på sommarstugsäsongen som på olika sätt firades inom mindre kretsar. På senare tid har man fört in festen till stadsmiljön. Samtidigt har man förlängt veneziaden så att den varar hela veckoslutet. För Karleby har veneziaden utvecklats till en av årets absoluta höjdpunkter. Veckoslutet har fått genomslag också på riksplanet. Man räknar med att de olika evenemangen under veckoslutet lockar cirka 30.000 besökare. Också för handeln, hotellen och restaurangerna innebär det en försäljningstopp. Produktionskostnaderna beräknas i dagens läge vara ungefär 75.000 euro. Då man räknar med den arbetsinsats som turismbolaget bidrar med rör sig totalsumman kring 100.000 euro. Veneziaden är något som staden bjudit på. Nu finns en ambition att utveckla veneziaden, att få den att växa och få ett ännu större nationellt genomslag. Att man på olika håll bygger upp konkurrerande veneziadfestligheter bidrar till att tanken på nya tag väckts. Enligt det förslag som föreläggs stadsstyrelsen skulle man försöka ordna ännu högklassigare kvällsprogram än man nu har. Det är en stor utmaning och blir en ekonomisk risktagning för staden. För att klara av det föreslås att man anlitar en utomstående producent. De övriga programdelarna skulle staden även i framtiden ansvara för och inträdet till dem är fritt. Tanken är också att staden på sikt skulle kunna koncentrera sina resurser på att producera enbart dagsprogrammet. I en tid då man vänder på varje slant inom stadens förvaltning kan engagemanget i veneziadfirandet kännas både märkligt och onödigt. Lika väl tål frågan en seriös genomgång. Det handlar till en del om marknadsföring utåt. Samtidigt är det viktigt att man i regionen känner att man gör något för att öka den allmänna trivseln. Att samlas kring ett stort evenemang har betydelse på många plan. Tanken att låta utomstående producera kvällsprogrammet kan vara vettig, även om det förtar en del av gemenskapsaspekten. Att med enbart stadens pengar gå in för en större risktagning med dyrare artister kan kännas oansvarigt. Vi vet dessutom att uppslutningen till utomhusevenemang av denna typ i hög grad är beroende av vädret. Med skattemedel kan man inte ta en sådan risk. Kommunens uppdrag är trots allt att se till att den grundläggande servicen fungerar. Inom rimliga gränser kan man se till att det finns förutsättningar att skapa en guldkant på vardagen. Trivseln är en faktor att räkna med. Det är också viktigt att på olika sätt synliggöra staden och regionen. Även om vi i dag har en onödigt hög arbetslöshet är det en kamp om arbetskraften. En positiv uppmärksamhet kan även fungera som en marknadsföring av regionens företag. Intresset för en ort är ofta förknippat med något evenemang. Det kan handla om kultur, det kan handla om idrott och det kan handla om något annat. Ur den synvinkeln behöver satsningar i evenemang inte vara bortkastade. Men det är svårt att avgöra vad en satsning avkastar.