London med två barn i skolåldern, kan det verkligen vara en bra idé? Det visade sig vara en alldeles förträfflig idé. Tre dagar är lagom för att sniffa lite storstadspuls och upptäcka spännande saker. Barnen hade gärna stannat längre. Det är lätt att hitta förmånliga flyg till London, i alla fall om man är beredd att flyga till Gatwick eller Stansted som ligger lite utanför. Vi flög med Norwegian från Helsingfors ­direkt till Gatwick, flygresan tur och retur gick på under 400 euro för oss två vuxna och två barn. Gatwick flygplats är lite längre bort än det större­ Heathrow, men med tåg kommer man ändå snabbt in till London. ­Tågen går ­direkt till Victoria station, men vi bodde alldeles intill Waterloo station och bytte därför tåg en gång på väg dit. Boendet är en annan femma i London. Det sägs vara svårt att hitta något hyfsat till bra pris. Vi hade läst mycket gott om kedjan Premier Inn och bokade in oss på ett hotell som låg ett stenkast från London Eye och Themsen. Perfekt läge och bra pris för att vara i centrala London. Och utsikten med London Eye och Big Ben från fjortonde våningen gick inte av för hackor. Tunnelbana och buss Den första dagen köpte vi vuxna ett Oystercard som vi kunde resa runt med i London under resan, ­både med buss och med tunnelbana. Mycket behändigt att ladda kortet med pengar. Barn under 11 år reser gratis med kollektivtrafik. Snabbt upptäckte vi att tunnelbanan är det absolut behändigaste sättet att ta sig runt på även om bussarna förstås är bättre sightseeing. Högst upp på vår måste se-lista stod Towern, Tower Bridge och London Eye. Så vår första dag var det ­bara att börja beta av sevärdheterna. Vi behövde inte köa till ­Towern när vi kom en halv timme efter öppning, även om det var lördag. Men det var också februari och lågsäsong. Räkna därför med långa köer en sommarlördag. Precis som guideböckerna ­föreslagit började vi med att ta en titt på kronjuvelerna. På eftermiddagen var det lång kö dit. Towern är som en liten stad med mycket att se och uppleva även för barnen. Och strax intill finns ­Tower Bridge som blev något av resans höjdpunkt. För tänk att kunna gå där uppe på ett glasgolv och se ner på alla som kör över bron. Det var främst barnen som uppskattade detta, själv hade jag svårt för att ta steget ut på glaset. Men häftigt var det! Tyvärr prickade vi inte in då broklaffarna öppnades, men det var kul att se från land också. London eye Till London Eye får man alltid räkna med kö, både för att köpa biljetter och till själva hjulet, men å andra sidan går det ändå ganska snabbt eftersom varje kapsel har plats för 20 personer. Vi behövde inte vänta speciellt länge utan kunde åka upp innan det blev mörkt. I inträdet ingår även en kort 4D-film om London som är sevärd. Och utsikten från kapslarna är magnifik. Men det kostar. Utan några rabatter blir det cirka 100 euro för två vuxna och två barn. Barn under fyra år åker gratis. Söndagen hade vi först tänkt be­söka Sea Life-akvariet som ligger intill London Eye. Men regnet som ut­lovats till morgonen lät vänta på sig så vi tog i stället en morgon­promenad som drog ut över mest hela dagen. Sträckorna är förvånansvärt korta i centrala London och det tog inte länge förrän vi traskat förbi Big Ben, Westminster Abbey och ­redan var i St James park på väg mot Buckingham Palace. London är fullt av fina parker och i denna park fick vi träffa både ekorrar och pelikaner. Buckingham Palace hör ju till att se när man är i London och vi fick samtidigt se Horse guards-paradens början. Därefter var det en kort bit till Trafalgar Square och Picadilly Circus. Inte så långt från Picadilly fanns ytterligare ett måste på vår resa: Europas största leksaksaffär Hamleys. Även hit var det kö när affären öppnades klockan 12 men de fem våningarna slukade snabbt alla människor. Väl värt ett besök, men det ­lönar sig inte att shoppa loss här ­eftersom allt är dyrt. Maken och sonen ville gärna gå en rundtur på en fotbollsstadion eftersom det inte blev någon fotbollsmatch för oss denna gång. Det slutade med att vi alla fyra tog tunnel­banan till Arsenals Emirates stadion. Intressant att se även för en som inte är speciellt intresserad av fotboll. Museer och dubbeldäckare Måndagen blev den stora musei­dagen. Eftersom Londonbarnen precis haft skollov räknade vi med att det kunde vara lite lugnare på måndagen när skolorna kommit i gång igen. Vi kom till Natural History Museum i South Kensington 20 minuter före öppning och kunde ställa oss först i kö. Jag hade läst mardrömsskildringar om folk som köat till museet i ett par timmar och sedan ännu en timme till dinosaurieutställningen. Därför kändes det nästan magiskt att kunna stiga in i det maffiga museet först och kunna gå direkt runt på en nästan folktom dinosaurieutställning. Vi hann inte med alla salar i museet eftersom vi samma dag ville besöka även Science Museum som ligger intill. Där fick vi bland annat vara med om en månlandning i 4D. Nu fanns det inte så många timmar kvar av vår sista dag i London och det fanns ännu en sak som vi inte hunnit med: åka dubbeldäckare. Men det var lättfixat och snart satt vi högst upp och längst fram. Bra sightseeing och nu fick vi även se bland annat maffiga St Pauls ­Cathedral. Även om vi hann med mycket på våra tre dagar i London finns det så mycket kvar att upptäcka. Men det bästa med London är att det är ganska nära och lätt att ta sig till. Några fina restauranger blev det inte under denna resa. Ute på stan är det praktiskt att äta smörgåsar till lunch och ett par kvällar åt vi på hotellets restaurang som hade bra erbjudanden. Den här resan gick på barnens villkor. Men trivs barnen så trivs föräldrarna, ­heter det ju. 241-erbjudandeOm du reser med tåg i, till eller från London kan två komma in till till priset av en till Towern, Tower Bridge Exhibition, London Eye och många fler attraktioner. Vi fick billigare inträden, förutom till de tre nämnda, även till Arsenal Stadium Tour och en 4D-film på Science Museum. Dessutom åt vi billigare på en restaurang. Men läs noga på om villkoren först.http://www.daysoutguide.co.uk/Premier InnVisst kan Premier Inn-kedjans hotell kännas lite tråkiga. Men förutsägbart är bra i London där hotellstandarden är minst sagt varierande. Priserna är bra, sängarna sköna, barn under 15 år äter gratis frukost och många av hotellen har prisvärda restauranger. Perfekta familjehotell med andra ord. Bara i London finns ett trettiotal att välja bland. Och äntligen har även denna kedja gratis wifi.http://www.premierinn.com/En macka till lunchSom lunch duger ofta en smörgås bra. I London finns många kedjor med smör­gåsar och liknande mat, bland annat Marc & Spencers Simply Food och Pret a Manger. Men den som vill ha en mer mättande lunch kan hitta erbjudanden för runt tio pund. I London finns också flera matmarknader som kan vara värda ett besök, så som Borough Market och Real Food Market i South Bank.http://boroughmarket.org.uk/http://www.realfoodfestival.co.uk/market/Gratis inträde till museerHelt gratis kan ni besöka otaliga museer i London, bland annat Natural History ­Museum, Science Museum, Imperial War Museum, British Museum, National Gallery, Tate Britain och Tate Modern. Så gott som alla museer i London är barnvänliga med egna utställningar och eget material för barnen.åka dubbeldäckareVisst finns det guidade bussrutter i London, men de kostar en del. Det finns några vanliga busslinjer som kör förbi de många sevärdheter. Så hoppa på en dubbel­däckare, ha gärna en guidebok med karta med och du har en egen sightseeing.Till exempel Visit London har alla rutter på sin webbplats: http://www.visit­london.com/SpartipsLondon är en dyr stad, men det finns några knep som gör att du kan spara lite slantar.