Andrepiloten Andreas Lubitz tycks ha kraschat Germanwingsplanet medvetet, enligt en fransk statsåklagare. Flygbolagschefen och förbundskansler Angela Merkel var uppenbart skakade när de på torsdagen kommenterade de nya uppgifterna om flygkraschen. – I dag nåddes vi av nyheter som gav tragedin en ny alldeles ofattbar dimension. Mig drabbar nyheten som alla andra. Det är ingenting man ens kan föreställa sig, sade Merkel vid en presskonferens. – Vi kan bara spekulera. Vi vet inte vad som kan ha fått andrepiloten att begå de här fruktansvärda handlingarna, sade Lufthansachefen Carsten Spohr om katastrofen vid dotterbolaget. Den franske statsåklagaren i Marseille Brice Robin berättade tidigare på dagen att man på inspelningarna från cockpiten hör hur den 28-årige Andreas Lubitz, som då är ensam i cockpiten, under de tio sista minuterna är helt tyst men andas normalt in i det sista. Lubitz ska ha vägrat öppna dörren för kaptenen, som gått ut en kort stund, och ska sedan ha tryckt på en knapp som ska ha fått planet att sjunka. Kaptenen gjorde tappra försök att ta sig in. Dörren till cockpiten kan öppnas med en säkerhetskod men den som sitter inne i cockpiten har den tekniska möjligheten att vägra någon åtkomst genom att trycka på en knapp inne i cockpiten. Säkerhetsåtgärden blev vanligare efter terrorattentaten i USA den 11 september 2001. Offren tycks ha varit omedvetna om vad som försiggick in i det sista. Deras skrik hörs på inspelningen först sekunderna före kraschen och de ska ha dött omedelbart, berättade den franske åklagaren.


Inga terrorkopplingar. Det finns inga uppgifter om att Lubitz ska ha haft några kopplingar till extremistiska rörelser. - När en människa tar med sig 149 andra i döden, är det något annat än självmord, säger Spohr, men liksom den franske åklagaren vill han inte tala om terrorism. Lufthansachefen hävdar att katastrofen inte kunde ha förhindrats. - Det finns inget säkerhetssystem i världen som kunnat förhindra andrepilotens agerande, sade Spohr. Den 28-åriga tysken hade arbetat för Germanwings sedan september 2013. Andrepiloten var utbildad i Lufthansas utbildningscenter i Bremen Han ska bara ha haft 630 flygtimmar, vilket anses vara relativt lite. Tyska Stern skriver att det ryktades internt på Lufthansa att piloten hade psykiska problem men Spohr upprepade flera gånger under presskonferensen att andrepiloten klarat alla tester, psykologiska, kognitiva och tekniska. – Han var hundra procent flygduglig. Hans insatser som pilot var helt utan anmärkningar. Spohr säger att tisdagens flygkrasch är ett tragiskt enskilt fall och att han fortfarande har fullt förtroende för Lufthansas piloter och Lufthansas utbildningsprogram för piloter. Spohr understryker att Lufthansa utbildar Germanwings piloter på samma sätt som man utbildar de egna piloterna.


"En normal, trevlig och rolig ung man". Andreas Lubitz bodde hos sina föräldrar i den lilla västtyska orten Montabaur. Polisen bevakade huset under torsdagen. Enligt tidningen Stern hade föräldrarna redan hunnit resa till olycksplatsen i de franska Alperna. Åklagare sade på torsdagen att husundersökning genomförts i andrepilotens hem. – Både pilotens hem i Düsseldorf och ett hem i Montabaur har genomsökts, sade åklagare Ralf Herrenbrück 28-åringen uppges ha levt ett aktivt liv. Han hade bland annat löpning som hobby.På sin Facebook-profil poserade Lubitz vid Golden Gate i San Fransisco. Lubitz var sedan tonåren medlem i flygklubben LSC Westwald. Klubbkamrater som Reuters talat med uttrycker förvåning över uppgifterna att Lubitz ska ha kraschat med flit. Enligt Stern har det nyligen rört sig rykten inom Lufthansa om att Lubitz lidit av mentala problem, men klubbkamraterna säger sig inte ha sett tecken på något sådant. Enligt dem var Lubitz en normal, trevlig och rolig ung man. Han genomförde en repetitionskurs i glidflygning förra hösten. Peter Ruecker som varit medlem i klubben under en längre tid säger att Lubitz var social, inte någon enstöring. Han var glad över sitt jobb på Germanwings och allt verkade gå bra för honom. – Jag är mållös. Jag har ingen förklaring. För mig som känner Andreas är det här helt ofattbart, sade Ruecker.


Bärgningsarbete pågår. Lufthansakoncernen ska inte hålla igen på några resurser för att möta alla de krav de anhöriga har för att klara de närmaste veckorna, lovar vd Spohr. - Vi tar hand om de anhöriga och har tillsammans med myndigheterna kunnat se till att de slapp höra från medierna hur det gick till. Hundratals anhöriga har anlänt till omgivningarna runt olycksplatsen. Familjerna kommer inte att få åka till själva olycksplatsen men ska enligt en källa med insyn i utredningen få "komma så nära som möjligt", skriver tidningen Le Monde. I de närmaste omgivningarna har man förberett kapellen för de sörjande. Samtidigt fortsätter det tidskrävande arbetet med att bärga kvarlevorna av de 150 offren. Enligt tyska tidningen Die Welt kommer det att ta flera veckor innan offren identifieras eftersom det behövs dna-tester för att kunna fastställa identiteterna.


Stora förändringar väntar. Germanwingskraschen kommer att leda till stora förändringar i flygsäkerheten, uppskattar Trafis luftfartsdirektör Pekka Henttu. Henttu anser att de franska utredarnas uppskattning av händelseförloppet låter trovärdig. Han säger att redan gårdagens uppgifter gav skäl att misstänka att planet kraschades medvetet. Henttu säger att branschen nu måste överväga hur liknande händelser ska kunna förhindras. Framför allt måste man hitta nya lösningar för dörrarna till cockpiten.