Därefter hade han inte visat tecken på självdestruktivitet. – Åratal innan han fick sin pilotlicens gick styrmannen länge i psykoterapi på grund av påtagliga självmordstankar, uppgav åklagarbyrån i Düsseldorf. Byrån tillade att Lubitz efter det i samband med läkarbesök inte visat tecken på självmordstankar eller aggressivitet mot andra. Kristdemokratiska partiets trafikexpert Dirk Fischer ansåg att läkarnas sekretessbestämmelser borde luckras upp för patienter som arbetar inom "sårbara" yrken. – TIll exempel piloter borde endast besöka läkare som arbetsgivaren utsett, sade Fischer. Tyska läkarförbundets ordförande Frank Ulrich Montgomery uppmanade dock till försiktighet vad gäller sekretessen. – Patientens integritet är en uppskattad sak och en mänsklig rättighet för alla tyskar, sade han. Tidningen Die Welt påminde i sin tur att om man kan skrämma folk från att söka vård om man börjar ändra om i bestämmelserna. Åklagarna sade att de inte tänker delta i spekulationerna om styrmannens eventuella motiv. Enligt åklagarbyråns informatör Ralf Herrenbrück har det inte framkommit att Lubitz skulle ha berättat om sina planer för någon. Han lämnade inte heller efter sig något självmordsbrev. 150 personer dog då Lubitz flög ett Airbusplan mot ett berg i franska Alperna förra veckan.

Luftfartsläkare överraskad över styrmannens vårdhistoria

Luftfartsläkaren Pentti Kuronen är överraskad av att styrmannen som misstänks ha flugit Germanwingsplanet mot ett berg kunnat bli professionell pilot efter att tidigare ha vårdats för självmordstankar. – Den där vårdhistorien skulle absolut utgöra ett hinder för att bli stridspilot. Det vore också ett väldigt tungt hinder för att bli trafikpilot, säger numera pensionerade Kuronen som började jobba som luftfartsläkare 1979. Det framgick inte genast huruvida de som utbildade Andreas Lubitz och gav honom pilotlicens visste att han tidigare haft självmordstankar. – Visst är det möjligt att undanhålla sådan information. Talangfulla människor klarar av att hemlighålla många saker. Kuronen säger att personer som vill bli piloter i Finland alltid bör ge sitt medgivande till att handlingar om deras sjukdomshistoria får krävas ut från sjukhus. – Ändå har inte ens vi ett system så att vi kunde be ut denna information från alla sjukhus, hälsocentraler och privatläkare i Finland. Germanwings moderbolag Lufthansa uppgav på måndagen att om en person fått bli pilot i Tyskland är uppgifter om hens hälsa konfidentiella och arbetsgivaren kan inte kräva att få dem.