Försvarsmakten har ansökt om miljötillstånd för bland annat en bränslestation och ett depåområde på Vattajaomårdet i Lochteå. Under behandlingen av tillståndet får byggnads- och miljönämnden i Karleby ge sitt utlåtande. Nämnden vill precisera villkoren. Förutom en årlig rapport ska till försvarsmaktens skyldigheter höra att informera stadens miljöskydd ifall något oförutsett inträffar. Det är regionförvaltningsverket som beslutar om tillståndet. Försvarsmaktens övningsområden finns på ett grundvattenområde där Karleby har planer på att börja ta vatten. Tidigare har man beslutat att försvarsmakten inte behöver ansöka om miljötillstånd för den egentliga verksamheten. Karleby stad har talat för att det också ska krävas miljötillstånd för till exempel buller och andra risker som försvarsmaktens övningar på Vattaja medför och har anfört besvär mot att man inte ålagts den förpliktelsen. Ärendet ligger som bäst i Vasa förvaltningsdomstol. Då utslaget kommer tar Karleby stad på nytt ställning till den frågan. Principiellt är det viktigt att få ett avgörande i frågan. Det förefaller även märkligt om effekterna av skjutövningar inte behöver regleras i ett miljötillstånd. Försvarsmakten har lagt under sig ett område med unik natur. Här ordnas skjutövningar, inte bara för det finländska försvaret utan även för utländska vapentestare. Det har länge förekommit ett folkligt motstånd mot detta. Deras användning av det unika området har begränsats. Förutom den fasta befolkningen finns en mängd fritidsstugor i närheten. Frågan har vid upprepade tillfällen tagits upp i Karlebys beslutande organ. Kravet från stadens sida är att försvarsmakten borde söka om miljötillstånd för sin verksamhet på området, men Närings-, trafik- och miljöcentralen har en annan tolkning. Praxisen för hur man kräver miljötillstånd verkar variera. Beslutet om att försvarsmakten bör söka miljötillstånd var ett litet steg framåt, men inte tillräckligt omfattande. Huvudverksamheten lämnades utanför. Från statens sida önskar man tydligen att försvarsmakten står över den normala miljöövervakningen. I och för sig kan man förstå att försvaret omgärdas av en viss sekretess. Detaljerna i försvarets verksamhet kan inte vara allmängods. Men å andra sidan handlar det här om att skydda en känslig miljö. Sandstranden är över femton kilometer lång och sanddynerna tillhör ett Natura-område. När det gäller miljötillstånd ska miljöfrågorna givetvis vara i högsätet. Ifall det inte lämpar sig för försvarsmakten är det kanske dags att se sig om efter något annat område för övningsskjutningar. Bränslehanteringen är knappast den enda miljöfaran då det handlar om skjutning med artilleri. Buller är ett problem som borde regleras av tillståndsvillkor. Vilken belastning vattnet utsätts för bordeväl även regleras, även om det handlar om försvarsmakten. Det är rimligt att förutsätta att försvarsmaktens hela verksamhet i Vattaja bör inbegripas i ett miljötillstånd. Att ge försvarsmakten befrielser kan tära på förtroendekapitalet. Det blir svårare att motivera allmänheten att underkasta sig statens pålagor ifall staten inte själv berörs av samma regler. För myndigheterna är det viktigt att beslut upplevs som rättvisa och välgrundade. Likheten inför lag är en av grundbultarna i vår lagstiftning och tolkning av lagarna.