Förra veckan rapporterade VBL om en postlådeprotest som startats mot det oadresserade reklambladet "Postinen" som enbart utges på finska. Proteströrelsens evenemangsida på Facebook hade på tisdagen redan hunnit samla över 2 000 deltagare. På måndagen bad Posten om ursäkt på sin Facebooksida för det missnöje som Postinen har skapat. Den kritik som uppstått och uttalandet från justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) om Postens skyldighet att betjäna på både svenska och finska har nu lett till att posten börjar producera material på svenska till Postinen. Produktionsprocessen kommer att ta ett par veckor men redan i april kommer Postinen att innehålla svenskspråkigt material. Enligt Hanna-Leena Lindblom, ansvarig för postens marknadsföringstjänster, kommer det svenskspråkiga materialet att först och främst bestå av informativa texter som berör kunderna. Lindblom säger att man ännu är i produktionsskedet av Postinen och att de gärna tar emot förslag på vad folk vill läsa om på svenska i Postinen. – Så klart har vi följt den senaste tidens debatt om Postinen och också den protestgrupp som bildats. Jag har förståelse för att människor har varit upprörda om det finskspråkiga innehållet. Men som sagt, det blir ändringar i innehållet om ett par veckor. Kommer det svenskspråkiga innehållet att synas redan på första sidan av Postinen? – Jo, det är tanken. Namnet förblir detsamma men själva reklambladet blir tvåspråkigt. Det ska synas redan på pärmen genom rubriker på svenska, säger Lindblom.

Janne Nordlund som startade kampanjen mot Postinen på Facebook är glad och lättad över att Posten har uppmärksammat protesten och också lyssnat. - Det var ju det här vi ville få till stånd. Det visar bara att vanliga människor kan ha stort inflytande i samhället genom små knep.