Peter Häggman kör skolbarn till och från skolan med taxin och ska varje dag ta sig fram på vägsträckan mellan Lillby och Lappfors. – Snart går det inte att köra här längre. I dag (läs: i onsdag) slogs framskärmen på bilen sönder när spåren är så djupa så underredet tar i snön och isen. Jag har skjutsat skolbarn i 40 år och nog har vägarna varit dåliga periodvis. Men den här vintern tar nog priset, säger han. Dels riskerar han att bilen går sönder, dels handlar det om skolbarnens säkerhet. – Det är klart att det känns otryggt, när man inte vet om man hålls på vägen. Speciellt när man ska köra enligt tidtabell, säger han. En som också drabbas av vägens dåliga skick är Kent Stenman som är företagare i skogsbranschen. – Jag får inte ut maskinerna till skogen längs den här vägen. De tunga maskinerna kommer inte fram här. Vägunderhållet den här vintern har varit uselt. Ibland har jag ryckt ut med egen traktor och plogat det värsta, men så här kan det inte fortsätta. Vi blir snart isolerade här, säger han. Den aktuella vägsträckan är statens och underhålls av Destia. Men också kommunala vägar är i dåligt skick, enligt Häggman och Stenman. På Destia säger Seppo Luoto som tidigare ansvarade för Jakobstadsområdet att det inte är någons fel egentligen. – Menföre är menföre. Det spelar ingen roll vad man skulle försöka göra åt vägarna som den i Lillby just nu, så skulle det enbart förvärra läget, säger han. Luoto säger att Destia för någon vecka sedan försökte hyvla en dålig väg som många klagat på i Vasatrakten. – Den gick bara sönder ännu mer och vägen blev helt oanvändbar. Och försöker man sätta grus i det här föret så körs vägen sönder av de tunga lastbilarna, säger han. Både Häggman och Stenman vill se en grundläggande förbättring av vägen. – Den borde hyvlas med jämna mellanrum och man borde sätta oljegrus eller asfalt. Alla skattemedel som kommer in via fordons- och bränsleskatter kunde komma tillbaka till oss skattebetalare genom att man håller vägarna i skick, säger Stenman. Enligt Seppo Luoto är det bara att vänta ut menföret. – Det är klart att man borde göra något för att förbättra vägarna när menförestiden är förbi. Men staten har inga pengar, säger Luoto. Det är inte bara sträckan Lappfors–Lillby som är i dåligt skick. – Det är nästan ännu värre i Överpurmo från Storbacka till Åvist. Jag ringde till kommunen i dag och sa att om det inte görs något snart så skjutsar varken jag eller min kollega några skolbarn efter påsk. Nog får man fråga sig hur de prioriterar när de har saltat en snustorr väg mellan Lillby och Överpurmo två gånger på sistone, medan den här vägen ser ut så här, säger Häggman. På Pedersöre kommun säger Yvonne Liljedahl-Lund, som är tf chef på tekniska verket, att vintern har varit svår. – Den här vintern med sina omväxlande temperaturer i kombination med krympande underhållsmedel på statlig nivå gör det svårt att hålla vägarna i skick. Dock vill man från kommunens sida bilda sig en uppfattning om nuläget. – Vi åker runt och kontrollerar vägarna nu och ser om det finns något som vi kan göra snabbt för att förbättra läget. Det gäller förstås de kommunala vägarna, på de statliga kan vi inte göra någonting, säger Liljedahl-Lund. Kent Stenman och Peter Häggman vill se en förändring i maktens korridorer. – Nu måste vi få in nya människor bland beslutsfattarna. De som styrt det här landet de senaste åren har ingen förståelse för hur viktigt det är med vägar som är i skick. Var är alla riksdagskandidater som vill jobba för den här saken, frågar de sig.