Just nu pågår den stora streetdancefestivalen Streetstar i Stockholm. För två år sedan tog sig Ida ”Inxi” Holmlund till final och sköt upp som en raket på Youtubehimlen. Genom att googla ”Sailor Moon Wonder Woman Streetstar 2013” ser man vad Vogue Femme går ut på. Finalen har setts över 1,6 miljoner gånger. – Det blir jättespännande. Från att ha varit den som stått utanför scenen och sagt åt alla hur de ska göra ska jag själv tävla. Lite nervöst eftersom jag inte haft tid att träna så mycket, säger Ida ”Inxi” Holmlund. Jag träffar henne medan hon är kvar i Jakobstad och pustar ut efter premiären av ”Natten är ännu ung”, som hon gjort koreografin till. Hon uppskattade Reija Väres sätt att arbeta när hon var med i musikalen ”Play Me”. –  Hennes sätt att koreografera inspirerade mig, man jobbade mycket med kropp och lyft. Det syns också i ”Natten är ännu ung” att ensemblen verkligen samarbetar. Holmlund blev kontaktad för ungefär ett år sedan och blev genast intresserad. – För det handlade om Jakobstad och sådant jag har känt, att jag vill bort härifrån. Jag ville berätta min historia i koreografin och förmedla att jag har någonting att dela med mig av till den här staden, jag också. Jag har känt mig annorlunda när jag växte upp, men nu känns det som om det jag gör ändå uppskattas.
Ida "Inxi" Holmlund provar kreationer vid Optima i Jakobstad. Robin Söderholm står för designen.

Ida "Inxi" Holmlund provar kreationer vid Optima i Jakobstad. Robin Söderholm står för designen.

När Ida Holmlund växte upp i Sandsund hade hon ingen aning om den dansvärld hon nu lever i. En värld med ”crews” och ”houses”, där grundaren är ”mother” eller ”father of the house”. Lasseindra Ninja, som lärde Inxi vogueing i Paris, är hennes ”mother”. Hon är också den Wonder Woman som Inxi – utklädd till mangahjältinnan Sailor Moon – battlade mot i den bejublade finalen 2013, med hejdlösa improvisationer och death drops som skulle knäcka ryggen på vem som helst. – Fast jag drömde om att få dansa hela tiden visste jag inte att det gick. Här ansågs det inte att man kan satsa?på dans. Efter gymnasiet, när hon kom med i ”Play Me”, träffade hon dansare och började se möjligheter. Men det var först i Sverige hon hittade rätt. – På folkhögskolan träffade jag danstyperna som var precis som jag. Den världen var helt ny och jag visste att jag hittat hem. Nu är hon alltså i Stockholm på årets Streetstar-festival. Hon deltar bland annat i modeinspirerade Vogue Femme, som är en hel danskultur med rötterna i Harlem, 1930-talet och drag queen-scenen. Kläderna är viktiga. Sina dräkter har hon låtit Robin Söderholm, som studerar vid beklädnadslinjen vid Optima, sy upp. De har blivit klara och vi går till Optima för att inspektera resultatet. – Vill du prova, frågar Robin. – Absolut! Inxi tar av sig sina röda sneakers och försvinner in i provrummet med en svart krinolin och ett hav av rosa organzablommor. Temat för Vogue-kategorins Runway, som handlar om att imponera på domarna med självsäkerhet, attityd och utstrålning, är Marie Antoinette. Krinolinen i rigelinband gungar kring benen, den fläckigt målade jackan sveper elegant och tygblommorna böljar. Inxi ser mycket nöjd ut. Temat för dansen i Vogue Femme är Moulin Rouge. En svart franskjol, en vinröd korsett och en genomskinlig topp med röda paljetter. – Det är strumpbyxor som jag klippt sönder, målat och sytt paljetter på, förklarar Robin Söderholm.
Ida ”Inxi” Holmlund sveper genom Optimas korridorer, med en självklar pondus på höga klackar.

Ida ”Inxi” Holmlund sveper genom Optimas korridorer, med en självklar pondus på höga klackar.

Ida ”Inxi” Holmlund sveper genom Optimas korridorer, med en självklar pondus på höga klackar. Efter Streetstar i Stockholm reser hon till Spanien. – Jag och Lasseindra ska vara med i spansk television, battla mot varandra och kanske bli intervjuade. Efter det kommer hon att resa för att skaffa inspiration. I sommar ska hon vara en månad i New York, bland annat på Latex Ball, världens största vogueingevent. I början av juli är hon inbjuden till ett dansevenemang på Gran Canaria. – Jag far dit där jag får dansa, därför har jag inte något fast ställe att bo på egentligen. Men det känns bra att ha Stockholm som bas. Där finns hennes ”crew”, Majeko. Dansbubblan blir till slut ganska liten när man träffas på varje evenemang. De är fem streetdansare som lärt känna varandra och klickade bra. – Jag tycker jättemycket om att dansa socialt. Ibland måste jag gå ut och dansa även här, på Melody och bara gå loss, för jag har någon energi som bara måste ut, beskriver hon. – De jag hittade i Sverige vill också dansa på det sättet, genom att improvisera och följa musiken i stället för att bara fokusera på koreografi. Dansen händer just där och då. Det är det som är så spännande.