På Facebook har gruppen ÖB:s vänner på några dagar fått närmare 1.000 anhängare. I kommentarsfältet ondgör sig många över nedskärningarna på Österbottens Tidnings redaktion i Karleby och man önskar sig allmänt "ÖB tillbaka". Men att få tillbaka lokaltidningen i samma form som den hade före sammanslagningen med Jakobstads Tidning är knappast möjligt. Österbottningen hade 2008 knappt 4.700 prenumeranter, huvudsakligen i Karleby-Kronobyområdet. Tidningen gick på senare år med förlust. – Om Österbottningen hade fortsatt som självständig lokaltidning skulle den i dag utkomma maximalt 3-4 dagar i veckan, tippar Jens Lillsunde som nu är distributionsdirektör på HSS Media. Beslutet att slå samman de båda lokaltidningarna grundade sig på ett länge uttalat önskemål från både läsare och annonsörer. Målet var en stark svenskspråkig tidning i norra svenska Österbotten och Jens Lillsunde säger att man hade undersökt de ekonomiska förutsättningarna noga. Prognoserna var mycket positiva. – Beslutet var helt rätt utgående från de fakta som vi hade att tillgå då. Det första numret av Österbottens Tidning utkom 23 maj 2008. Tre månader senare kom den ekonomiska kraschen med investmentbanken Lehmann Brothers konkurs och de senaste åren har varit ytterst svåra för den globala mediebranschen med ökad konkurrens från bland annat sociala medier. – Karlebynejden är ingen isolerad ö, säger Lillsunde. De två senaste åren har HSS Media, som ger ut bland annat ÖT, också gått med förlust. 2013 var minusresultatet 220.000 euro och i fjol gjorde koncernen en förlust på drygt en miljon euro. Vårens samarbetsförhandlingar ledde till att den gemensamma redaktionen minskas med elva personer, varav tre på redaktionen i Karleby. På redaktionen i Jakobstad blir minskningen totalt sju personer. Efter sammanslagningen av Österbottningen och Jakobstads Tidning hade redaktionen i Karleby 13 anställda. Efter årets uppsägningar blir två redaktörer kvar. Den här radikala nedskärningen har väckt stort missnöje i Karlebynejden och tongångarna på Facebook är hätska. HSS Medias vd, Svante Wahlbeck, förstår missnöjet, men säger att HSS Media inte kan upprätthålla stora redaktioner på många orter i ett läge när tidningarna tappar prenumeranter. Wahlbeck räknar krasst med att antalet journalister ska vara ungefär jämnt fördelat geografiskt per prenumerant. – Jag tror att bemanningen i Karleby med två personer är större räknat per prenumerant än i Nykarleby där vi har 0,8. Förhoppningarna var stora om att den nya tidningen ÖT skulle vara ett attraktivt annonsorgan för företagen i Karleby, men Svante Wahlbeck frågar sig om man överskattade annonsmarknaden i Karleby. – Annonserna ger en del av intäkterna och prenumerationerna en annan. Vi har haft problem med båda delarna i Karleby. Vilken hälsning har du till Facebookgruppen ÖB:s vänner? – Det är lite sent att hälsa nu, men det avgörande är att de prenumererar på ÖT om de vill ha kvar tidningen. I gruppen ÖB:s vänner diskuteras också möjligheten att starta en ny lokaltidning i Karlebynejden. Svante Wahlbeck säger att det alltid är en risk med en ny tidning. – Men ofta är det också bra med konkurrens. Vi är inte rädda för konkurrens.