Fartyget kommer att förses med ett bildäck som löper längs hela fartyget, ett öppet akterdäck och utrymme för skrymmande transporter samt soldäck, restauranger, konferensrum och passagerarhytter. Designen av fartyget är på många sätt mera krävande än designen av ett genomsnittsfartyg. Det beror på att det är det enda som trafikerar regelbundet mellan Vasa och Umeå och samtidigt fungerar som passagerarfartyg, bilfärja och fraktfartyg. Fartyget ska klara av att betjäna turister, långtradarchaufförer, kongressresenärer, barnfamiljer och affärsresande. Arbetet med fartygsdesignen kommer nu att övergå i ett mer detaljerat skede som man kallar ”Basic design”. I nästa fas kommer man att behandla byggnationen av fartyget och genomföra den slutgiltiga designen. Efter det är fartyget klart att byggas. Arbetet med den nya färjan är en del av ett större projekt som kallas Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Det är ett samarbete mellan Wärtsilä och ett kundteam med representanter från bland andra rederiet Wasaline, fartygsdesignföretagen Foreship och SSPA.