De positiva effekterna av delningen av lärarresurser mellan mindre gymnasier och högstadieskolor lyftes fram i bevakningen av seminariet i lördagens ÖT. Kronobys gymnasierektor Erland Slotte vill i sammanhanget poängtera att ingen mätning har gjorts av hur bakgrunden påverkar gymnasiestudierna. Erfarenheterna i Kronoby tyder inte på någon skillnad gällande studeranden från i första hand den egna kommunens högstadieskola och högstadieskolan i Larsmo. – Det kan vara att förutsättningarna är annorlunda, till exempel så att en gymnasielärare redan i årskurserna 7–9 har tagit upp frågeställningar som kan vara aktuella i student­skrivningarna. Däremot har vi inte belägg för att förutsättningarna skulle vara bättre om man har samma lärare i högstadieskolan och gymnasiet, säger Slotte. Det finns också många andra faktorer som påverkar framgången i studentskrivningarna. – En mindre satsning på någon del i ett läroämne i årskurserna 7–9 uppvägs av en kraftigare betoning av något annat. Många av våra studerande från Larsmo klarar sig utmärkt. Vår region behöver hålla gymnasieprocenten vid övergången och gärna rekrytera mera studerande till gymnasierna. – Bygden mår inte bra av att importera akademiker, säger Slotte.