Christin Furu och Eva Ahlskog-Björkman kommer att ge sig ut på en tur i förskolor i Svenskfinland. Där kommer de att videofilma barn och lärare. Målet är att hitta strategier för att stöda barnens skapande, kreativitet och lärande. Fokus är då på kommunikationen, eller ”hur ska vi prata med barnet om vad han eller hon skapat”. Projektet har fått namnet KORESKA, en förkortning av ”kommunikation och relation i skapande aktiviteter”. Projektet genomförs på barnträdgårdslärarutbildningen vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi och stöds med 35 000 euro av Högskolestiftelsen i Österbotten. Med den startpengen kan de båda forskarna börja insamlingen av material i år och de räknar med att kunna presentera de första resultaten under nästa år. Eva Ahlskog-Björkman är akade­milektor med skapande ämnen, bild och slöjd, som huvudinriktning. Christin Furu är universitetslärare kring kommunikation och lärande. De säger att det finns en hel del forskning sedan tidigare att bygga på både då det gäller barnens kommunikation och barns skapande och kreativitet. De vill nu kombinera sina specialområden för att erbjuda nya redskap och ramar inom barnpedagogiken. – Vi söker exempel där barnens meningsskapande stöds av pedagogen, säger Furu. I framtiden kan projektet utvidgas för att utforska kommunikationens betydelse för meningsskapande inom flera aktiviteter. Förhoppningen är också att resultaten kan utnyttjas också bredare, för fler åldersgrupper även inom skolvärlden.