När vädret är fint kan helsingforsare stöta på food bikes, matcyklar, en kombination av en cykel och ett gatukök. Många känner till Restaurangdagen och festivalen Streat Helsinki, men Eveliina Haarala åker omkring på sin cykel och säljer gröt alla vardagar. – Jag började i maj och fortsätter åtminstone till september, säger Haarala som driver företaget Puurola. Hennes koncept är enkelt. På kvällen rör hon ihop ingredienserna till sina olika rågrötar och på morgonen säljer hon dem runt om i centrala Helsingfors. Cykeln rymmer cirka trettio burkar gröt och oftast går hela mängden åt. Gröten serveras sval och kylkedjan brister inte eftersom cykeln är utrustad med kylboxar. – Det är väldigt lätt: jag lyfter ut burkarna från mitt kylskåp direkt in i boxarna så varan hålls bra, säger Haarala. Idén till sitt företag fick hon dels av sitt eget intresse för street food och hälsosam mat. – Dessutom har jag alltid gillat gröt, säger Haarala. Niko Kakko driver Hodarifillari, ett gatukök på hjul som säljer en aning lyxigare hot dogs. En portion kan innehålla till exempel hemlagad guacamole och färsk salsa. – Alla hot dogs är goda, men vi vill bjuda våra kunder på något nytt och annorlunda, säger Kakko. Han har åkt runt på sin matcykel i snart ett år. Företaget bjuder också på catering till olika fester och evenemang. Matcyklisterna rör sig ofta tillsammans och enligt Haarala och Kakko kommer de överens fint. – Vi har inte känt varandra förut men har blivit bekanta i och med att vi ofta säljer vår mat på samma ställen, säger Haarala. Eftersom de flesta matcyklarna har ett eget koncept och en unik produkt konkurrerar cyklisterna inte direkt med varandra. – Det finns inte egentligen någon konkurrens bland dem som säljer mat, säger Kakko. Både Puurola och Hodarifillari är synliga i de sociala medierna. Haarala skriver till exempel på Facebook var hon säljer gröt och vilka smaker hon har med sig. Instagram och Facebook är lätta och effektiva plattformar för marknadsföring och kommunikation med kunderna. – Så gott som alla matcyklister är aktiva på Facebook, säger Kakko. – Processen med tillstånden var överraskande lätt och enkel, säger Kakko. Varken Puurola eller Hodarifillari har stött på några problem med byråkratin. Tillstånden finns i e-posten och företagen har gjort upp planen för egenkontroll som Livsmedelssäkerhetsverket Evira kräver. – Tack vare Restaurangdagen har både myndigheter och kunder blivit bekanta med gatukök, säger Kakko. Cyklarna väcker intresse både bland vanliga helsingforsbor och bland turister. Både Kakko och Haarala har endast fått positiva kommentarer av sina kunder och andra nyfikna. – I början var en del skeptiska och funderade om de vågar köpa mat från en matcykel, men majoriteten kommer fram till oss med ett varmt leende, säger Kakko. – Många visar tummen upp när de går förbi, säger Haarala.