Det bekräftade den svenska försvarsmakten på tisdagseftermiddagen. Marcus Lindholm på Ålands landskapsregering är expert på maritim arkeologi och har forskat i sjökriget på Östersjön under första världskriget. Han är inne på samma linje. – Det är det mest logiska. Jag ger inte mycket för svenskarnas teorier om att det skulle vara en modern ubåt. "Som" förliste efter en kollision med det svenska fartyget Ångermanland den 23 maj 1916, under första världskriget. Enligt dykarna är vraket välbevarat och luckorna stängda, vilket tyder på att besättningen på 18 personer aldrig lämnade ubåten utan fortfarande finns kvar. Ubåten är planerad av den amerikanska flottan men togs inte emot av den utan såldes till den ryska flottan via Storbritannien. – Det var en väldigt liten ubåt, den vägde bara 100 ton och var 65 fot (20 meter) lång. Den hade bara en torpedtub och var det facto redan omodern 1914 då kriget bröt ut. Sammanlagt hade Ryssland sex stycken ubåtar av samma modell. Tre av dem fanns i Östersjön och tre opererade i Svarta havet. Enligt Marcus Lindholm var ubåten stationerad i Mariehamn som en del av den ryska kejserliga flottan under Finlands tid som storfurstendöme. Ett bevis för att ubåten hade Mariehamn som hemmahamn är att den endast kunde gå 42 sjömil under vattenytan. Om den hade varit stationerad i till exempel Åbo hade den aldrig kunnat störa tyska konvojer som rörde sig i den svenska skärgården. – Den var avsedd att attackera fartygskonvojer från norra Sverige till Tyskland som bland annat fraktade malm. Att Åland var demilitariserat sedan 1856 hindrade ubåtar från främmande makter att röra sig nära både den åländska och den svenska kusten. – Det var inte en människa som brydde sig om demilitariseringen under första världskriget, säger Lindholm. – Det märkliga är att både konvojen och ubåten opererade långt inne på svenskt vatten. Sverige klagade i högan sky, men det var ingen som brydde sig.