Då är till exempel en nia i kort matematik mera värd än en åtta i lång matematik. Dåliga betyg i de valbara ämnena sänker medeltalet trots att man inte ens hade behövt ta dem med på betyget. Det finns dessutom skillnader i betygsättningen för de obligatoriska ämnena i olika skolor. Markku Lahtinen, ordförande för rådet för yrkeshögskolornas rektorer Arene rf, hur försäkrar man sig om att betygen är sinsemellan jämförbara? Det finns skillnader mellan de olika skolornas och elevernas betyg och en del innehåller påteckningar för studieprestation och godkänd/icke godkänd-anteckningar som inte beaktas. Det här är en av de negativa sidorna med systemet och gör att man inte kan vara säker på att de är jämförbara. Varför beaktas medeltalet för alla ämnen vid ansökningar till yrkeshögskolorna trots att betygen inte är helt jämförbara? Grundtanken har varit att det ska ge en helhetsbild av den som söker till skolan. Varför kan inte alla få delta i inträdesförhören? Det är en kostnadsfråga. Om det finns 20 platser och 1 000 sökande så lönar det sig inte att ordna likadana inträdesförhör för alla utan man gör först en gallring utgående från tidigare skolframgång. Vad berättar medeltalet om den sökandes motivation eller kompetens för olika branscher? Jag tror inte att man mäter det med medeltalet. Det mäts till exempel med inträdesförhör, intervjuer och psykologiska test. Lönar det sig till exempel i gymnasiet att i stället för ett betyg som sänker medeltalet be om bara en påteckning om det är möjligt? Ja.