Trafis ledande expert Jussi Pohjonen säger att verket vill främja en automatisk övervakning av rattfylleriet. I Sverige har alkoholportar satts upp i gamla gränsbevakningshytter. Varje förare som kommer i land måste stanna vid en bom och blåsa. Om mätaren registrerar tecken på alkohol går bommen inte upp och polisen kommer till platsen för att göra en exaktare alkoholmätning. Pohjonen säger att det bästa med alkoportarna är deras förebyggande verkan. – När förarna vet att de med säkerhet måste blåsa på morgonen ökar konsumtionen av vichyvatten på fartyget betydligt. Polisstyrelsen anser att priset på alkoportar är högt: – Trafi tar gärna upp sådana här frågor men tänker säkert inte betala oss för apparaterna. Vi har inte råd att köpa dem, säger polisinspektör Heikki Ihalainen vid trafiksäkerhetsenheten till tidningen. Enligt Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd kommer det sannolikt att ta längre tid att få fordonen i land om alla måste blåsa i mätaren. – Speciellt i Västra hamnen i Helsingfors där flera fartyg och tiotusentals passagerare tar i land varje dag måste det skötas så att allt inte blockeras. Nöjd anser att man bör ta del av erfarenheterna i Sverige innan man fattar beslut om alkoportar i Finland. – Vi följer läget med intresse och väntar på en diskussion med Trafi och andra.