Den nya hitkanalen inom sociala medier skiljer sig från sina konkurrenter genom att den inte lagrar innehållet någon längre tid. Bild- och videomeddelandena försvinner inom 24 timmar. Allt tyder på att Snapchats popularitet växer snabbt i Finland, säger Jari Lähdevuori, kreativ chef vid Kurio, som är expert på sociala medier. – Facebook kan jämföras med ett bibliotek där innehållet som användarna skapar samlas och arkiveras, medan Snapchat är som ett titthål till de andra användarnas verklighet, säger Lähdevuori. Till en början var det under 20-åringar som nappade på Snapchat, men nu har många över 30-åringar blivit intresserade. Visar ens verkliga jag Bloggaren Paju Purovuo är en ivrig Snapchat-användare och hon har många följare. Över 1 000 människor följer med hennes meddelanden. – Jag gick med i Snapchat i midsomras. Det blev snabbt den sociala mediekanal som jag använder mest. Purovuo postar humoristiska videor där hon till exempel sjunger favoritlåtar från 90-talet eller dansar framför spegeln. Hon säger att hon har försökt föra fram sin frejdiga natur också på sin blogg och på sitt Instagram-konto, men att det är mycket lättare att skämta på Snapchat. – I blogg- och Instagram-världen kommer ens verkliga jag inte nödvändigtvis fram. Snapchat låter följarna komma nära inpå en. Purovuo jämför Snapchat med reality-tv. – Äkthet intresserar folk mest.