– Vi får som första europeiska flygbolag tillgång till planen och det ger oss en konkurrensfördel både via kundupplevelser och via ökad kostnadseffektivitet, säger Vauramo. Det första A350-planet ska landa på Helsingfors-Vanda flygplats på onsdag. Planen byggs i franska Toulouse. – A350-planen ersätter våra gamla A340-plan och det ber besparingar värda flera miljoner euro tack vare bättre bränsleeffektivitet, säger Vauramo. Eftersom bränslet är flygbolagens största utgiftspost räknar han med att Finnairs ekonomiska resultat förbättras rejält. I de nya planen finns plats för 40 passagerare mer än i de plan som ersätts. För piloterna är A350 ingen stor omvälvning. Eftersom bolagets piloter tidigare utbildat sig för att flyga A330 – en snarlik modell – behövs bara åtta dagars fortbildning. Utbildningen består av teori och simulatorpraktik och har ordnats i Toulouse. – Att flyga planet är mycket likt att flyga en A330, men det nya planet innehåller ny teknik, säger Jari Paajanen, pilot och direktör för Finnairs flygverksamhet. Det är han som sitter vid spakarna då den första A350-maskinen landar i Finland på onsdag. Bara två dagar senare är det dags för en kommersiell A350-flygning till Amsterdam. Den första långflygningen – det vanligaste uppdraget för A350 – går till Shanghai den 21 november. Finnair siktar på att komma upp i 19 stycken A350 fram till år 2023. Bolaget har försökt sig på en liknande stororder en gång tidigare, 2005. Då lyckades Airbus inte leva upp till flygbolagens förväntningar, så flygplansmodellen skickades tillbaka till planeringsborden. Då Airbus äntligen fick till en tillräckligt bra produkt hade den fått tillägget XWB i modellbeteckningen – Extra Wide Body.