Visst har man attityd och en smula arrogans om man döper ett nygrundat förlag till Förlaget! Det var inte mindre än en kulturpolitisk bomb som briserade i onsdags då det avslöjades att Moomin Characters grundar ett nytt förlag och "tar hem" utgivningen av Muminböckerna från nuvarande förläggaren Schildts & Söderströms (Sets). Kuppen stannar inte vid det, drivande krafter i det nya förlaget blir Tapani Ritamäki och Sara Enholm Hielm, bägge två meriterade förläggare hos Schildts & Söderströms som dessutom tar med sig hela raden av det etablerade finlandssvenska förlagets mest kända författare och illustratörer. Bland de 38 som hittills meddelat att de går över finns bland annat Claes Andersson, Tove Appelgren, Johan Bargum, Linda Bondestam, Jörn Donner, Agneta Enckell, Monika Fagerholm, Nils Erik Forsgård, Ted Forsström, Tua Forsström, Malin Kivelä, Kaj Korkea-aho, Anna-Lena Laurén, Ulla-Lena Lundberg, Yrsa Stenius och Märta Tikkanen. Några tunga namn saknas ändå – än så länge – på listan. Bland annat får man söka efter namn som Kjell Westö – som säger sig tveka – Marianne Backlén och Merete Mazzarella. Finlandssvenska författarförbundets ordförande Peter Sandström har meddelat att han gärna stannar kvar på Sets. Men också Sandström välkomnar konkurrensen. "Frågan är förstås vilken effekt det här får för dem", sade han i torsdagens ÖT. Frågan är synnerligen försiktigt formulerad då man känner sig frestad att formulera den "Kan Sets faktiskt överleva det här?" Det är kanske för tidigt att hävda att Sets skulle ligga nere för räkning, men onsdagens slag är bra nära en knockout. Det är mycket illavarslande att det dominerande förlaget i Svenskfinland med en gång förlorar utgivningsrätten till en verklig kassako, två ledande förläggare och 38 författare av vilka några måste höra till dem som gett den mesta omsättningen. Varför gör de på detta viset? Sets uppstod 2012 då Schildts och Söderströms fusionerades. Sammanslagningen motiverades med sviktande ekonomi och samordningsfördelar, men väckte inte oväntat stark kritik och en stormig kulturdebatt. Trots att det fanns – och fortfarande finns – en rad andra förlag var det många som såg ett monopol ta över den finlandssvenska bokmarknaden. Och visst, trots en lång rad andra aktörer är Schildts & Söderströms det klart dominerande förlaget. Det är alltid svårt att slå samman gamla tunga aktörer, det finns alltid kulturskillnader och så har alldeles uppenbart varit fallet också med Sets. Samordningsvinsterna har också lyst med sin frånvaro, och förlaget har genomgått både nedskärningar och omorganiseringar. Inte ens de finlandssvenska fonderna – som indirekt kan sägas äga förlaget – har bottenlösa fickor. Också författare har varit missnöjda. Monika Fagerholm säger i en intervju till Yle att det var svårt att få sin röst hörd och att "Vi som författare blev onödigt mycket behandlade som barn". Barnboksförfattaren Tove Appelgren beskriver i ÅU sina svårigheter att få tidigare böcker i hennes barnboksserie om ”Vesta-Linnéa” utgivna trots att upplagorna sedan länge är slut. I den nya organisationen flyttades också dåvarande litterära chefen Tapani Ritamäki ned ett par pinnhål. Det har säkert varit ett av incitamenten att pröva på något nytt. Moomin Characters då? Företaget som ägs av familjen Jansson innehar rättigheterna till allt Muminrelaterat, framöver också rätten att ge ut böcker som hittills legat hos först Schildts, sedermera Sets. Företaget har i flera år toppat listan över Finlands mest lönsamma företag med ett resultat som legat på upp till nästan 70 procent av omsättningen. I fjol var vinsten 4,7 miljoner. Så pengar torde man ha gott om, och mera strömmar in då man också tar över rätten till böckerna. Det gör ändå knappast ägarna till någon mecenat beredd att år efter år täcka en förlustbringande verksamhet. Till och med de finlandssvenska fondernas tålamod är begränsat vilket Sets smärtsamt fått uppleva. Men Förlagets färska vd Fredrik Rahka säger till HBL att ägarna upprepat sagt att han inte ska behöva vara orolig för att inte visa positivt resultat. Det finns en hel del positivt med en ny stark aktör på bokmarknaden. Via Moomin Characters omfattande internationella nätverk får Förlaget helt nya kanaler att nå ut med, och om man får tro Rahka också till exempel direkt till Sverige. Med Ritamäki och Enholm Hielm har man också stor branschkunskap, och med att starta från tomt bord kan man bygga en slimmad organisation utan att ha barlast från gamla strukturer och invanda rutiner. Det stora uppbådet av "gamla" Sets-författare tyder också på att det funnits ett uppdämt missnöje med tingens ordning. "I dag upplever Mumindalen en kulturell revolution", skriver Fredrik Sonck i HBL och överdriver inte alls. Med Förlagets inträde har vi inte bara en ny aktör som konkurrerar med den tidigare de facto monopolisten Schildts & Söderströms, utan Förlaget förpassar den gamla mästaren direkt till division II och intar själv en monopolställning. Det innebär ett stort ansvar. Man kan inte bara ägna sig åt att ge ut förväntade storsäljare av etablerade namn utan också se till återväxten genom att öppna för debutanter att ge ut smal litteratur. Ledningen för Sets och Konstsamfundet och andra ägare har en hel del att fundera på.