Det kan te sig som att mörkret har lagt sig över Kvarkenprojektet Midway Alignment sedan Kommunikationsministeriets tjänstemän gav tummen ned förra veckan. Men förhandlingarna bakom kulisserna har bara utökats i intensitet. I onsdags genomförde representanter för Vasaregionen ett besök på ministeriet, och tongångarna var positiva efter mötet. Och på torsdagen beslöt den svenska regeringen att ställa sig bakom den aktuella EU-ansökan. – Nu gäller det för Finland att göra det samma, kommenterar riksdagsledamoten Joakim Strand, SFP, som var med på ministeriebesöket. Enligt uppgifter till Svensk presstjänst handlar en del av problematiken om det sätt på vilket stödet på 35 miljoner euro skulle betalas ut. I dagsläget är det tänkt som ett direkt investeringsstöd.

Detaljerna kan finslipas

Men finansieringsmodellen kan nu komma att göras om så att stödet kanaliseras till regionen genom ett avtal med staten. – Vi är från regionens sida naturligtvis öppna för olika alternativ då det gäller statens andel. En lösning som diskuterats är att i stället för direkt stöd ingå ett avtal mellan regionen och staten, säger Strand. Det är, enligt Strand, inte bråttom att komma överens om detaljerna. – Vi har tid för de här diskussionerna eftersom pengar från staten inte behövs förrän år 2018. Regionen står för finansieringen tills dess.

Fyra dagars betänketid

Den 16 februari, alltså nästa tisdag, ska Finland sända in sin ansökan för EU-projekt som man stöder. Att Finland ställer sig bakom Midway Alignment-satsningen är en förutsättning för att del två i projektet blir av. Stödet från bland annat Sverige är villkorat på det sättet. – Nu handlar det enbart om politisk vilja. EU, Sverige och näringslivet är redan djupt involverade i projektet som är en utmärkt framtidsinvestering för vårt land. Jag är oerhört glad över det arbete som hittills har gjorts över partigränserna, men ännu är vi inte i mål. Vi kan inte missa den här unika möjligheten, säger Joakim Strand som vill påminna om vad det, enligt honom, handlar om: – Att genom förbättrad infrastruktur skapa förutsättningar för miljarder euro i ny omsättning och tusentals nya jobb.

”Gjort helt rätt”

Även i Sverige har det rått osäkerhet kring statens medverkan. Den svenske politikern Lennart Holmlund, vice ordförande i Kvarkenrådet, gläder sig stort över den svenska regeringens beslut att bidra med 350 miljoner kronor. – Som transportled är det inte särskilt dyrt. Tvärtom kan det här ses som en ganska billig väg. Men en väg som stort gynnar industrierna på båda sidorna om Kvarken och vidare ända till Ryssland, säger Holmlund som tycker att projektet Midway Alignment är lovvärt. – Man har gjort precis som den förra finska regeringen sade att man skulle göra; först skapat en kortsiktig lösning och sedan skapat förutsättningar för en långsiktig lösning.