Som direktör för Kvarkenrådet och projektledare för den första delen har Mathias Lindström haft en aktiv roll i EU-projektet Midway Alignment. Bland annat har han bjudits in till andra regioner som vill göra liknande infrastruktursatsningar genom Motorways of the Seas-projektet som går ut på att öka transporternatill sjöss. – Vi har fått inbjudan till flertalet konferenser och deltagit vid en handfull. Vi har bland annat talat i Göteborg, Liverpool och La Spezia. Enligt Lindström har Midway Alignment fått mycket stor uppmärksamhet på europeisk nivå. Och då avser han inte de nyhetsartiklar som handlar om den syn som Kommunikationsministeriets tjänstemän har på projektet. Vid sidan av Motorways-föreläsningarna lyfter Lindström särskilt fram den uppmärksamhet som Kvarkenprojektet fick på Ten-Tdagarna i somras. Det är ett årligt europeiskt evenemang kring det transeuropeiska transportnätet. Ett av de megaprojekt som ingick i Ten-T-satsningarna var Öresundsbron och nu pågår arbetet med en annan jättesatsning; Fehmarn-Bält-tunneln som ska förbinda sydöstra Danmark med tyska fastlandet. Så sent som i torsdags var Lindström i Danmark. De som jobbar med tunnelprojektet ville veta mer om Midway Alignment för att se hur de två projekten kan stöda varandra. – Vårt projekt lyfts fram gång på gång som ett av få utvalda. Det är en sammansättning av flera faktorer som gör projektet unikt. Först och främst finns det regionalt intresse och stöd både inom offentliga sektorn och näringslivet. Projektet är i linje med många av de saker man vill främja på europeisk nivå, säger Mathias Lindström som tillägger att man haft svårare att övertyga de egna nationerna än Europa om projektets ”förträfflighet”. Rent konkret är hela EU-ansökan redan uppladdad på en databas, och nu handlar det om att Finland som en av finansiärerna borde känna sig trygga i att de kan omfatta ansökan. – När ansökan lämnats in betyder det ju inte att vi automatiskt får EU-stöd. I det skedet är vi med och konkurrerar med hela Europa. Men våra chanser är goda, säger Lindström som tycker att man från finländska håll inte ska stirra sig blinda på enskilda siffror i budgeten (35 miljoner euro). – Det vi behöver är ett löfte om att Finland är med, samt att man vill söka en finansieringslösning. – Finansieringen behöver inte vara spikad till hundra procent. Även om finansieringen inte skulle vara helt klar tycker jag att vi borde pröva våra vingar. Det har vi inget att förlora på, säger Mathias Lindström.