Planerna på att skapa ett resecenter i Karleby­ går nu framåt. Det är det långsmala området mellan­ Järnvägsgatan och bangården som ska ge plats för busstationen. På så sätt kan man koncentrera servicen. Tanken är inte ny. En av knäck­frågorna har hela tiden varit om man kan få plats för ­busstationen här. Nu har man i varje fall kommit till att det kan fungera. Trafikverket har också stora planer för ban­gården. Överlag har man stora satsningar på tågtrafiken i Karleby. Resecentret ligger i och för sig lägligt till. Med tåg och buss kommer man bekvämt in i stadens absoluta centrum. Till den nu aktuella slutsatsen har sannolikt bidragit tanken om att man skulle kunna planera och bygga det nuvarande busstationskvarteret från noll. Kvarteret är i princip tomt då buss­tationen flyttas. Ett stort område mitt i staden ­retar sannolikt fantasin för många planerare. Här kan man skapa ett unikt och modern kvarter. Men det är klart att ingenting är helt isolerat. Det finns förstås redan nu faktorer som påverkar busstationskvarteret. I och med att resecentret skapas ökar behovet av mera parkeringsplatser. En stor parkering under kvarteret är den lösning man tänker sig. Ifall det blir bostäder i den omfattning som man talat om behövs även för dem parkering. I dag är kravet i princip att varje lägenhet ska ha en bilplats. Trafiken på Järnvägsgatan ökar troligen. Redan i dag är gatan tidvis mycket hårt trafikerad. Här krävs en hel del kreativitet för att få en väl fungerande lösning. Efter att gatan för en tid sedan byggdes om löper trafiken ändå förhållandevis bra. Några möjlig­heter att gnaga av gatan för att användas för andra ändamål finns inte. Det är också svårt att avlasta Järnvägsgatan genom att leda trafiken till andra rutter. Till saken hör också att Södra leden redan har stora trafikmängder. I och med att handeln på Heinolaområdet vuxit har det uppstått bilköer under vissa tider. Tills vidare har man med mindre åtgärder lyckats få trafiken att bli smidigare. På sikt ökar ändå behovet av en ny omfartsväg. Det projektet har länge varit anhängigt. I dagens läge verkar det ändå inte finnas några konkreta planer som kan aktualiseras inom en nära framtid. Trafikmängderna har inte ökat lika mycket som prognoserna från 1980-talet visade. Också staten har kronisk brist på pengar. Vägprojekten sållas noggrant. För att komma i gång måste projektet vanligtvis kunna locka med utomstående finansiärer. I och för sig är det en oroande trend. Det är i första hand i de mera tätt bebyggda områdena som staten i dag satsar på större vägprojekt. Ett argument i debatten har även varit att Karleby genom att reservera Heinolaområdet även för handel har bidragit till att trafikarrangemangen satts under press. Nu har området i varje fall visat sig vara populärt. Trafiken ökar snarare än minskar. En ny omfartsväg enligt de planer som tidigare diskuterats skulle sannolikt ha en positiv effekt på trafiken genom staden. Järnvägsgatan kunde i någon mån avlastas. En del av trafiken som ska in mot centrum styrs då troligen via riksväg 13. Det förutsätter i sin tur visserligen en del nya arrangemang. Det förutsätter en del underfarter på sträckan in mot staden. Man har talat om en underfart vid Villa skola och en annan i höjd med Heinolabågen. De åtgärderna låter sig troligen rätt lätt göras.