Offentliga upphandlingar har varit ett svårt kapitel i Finland. Vi minns tåg som har svårt med vintern och spårvagnar som inte klarar backar och kurvor i Helsingfors. Nu visar det sig att Försvarsmakten inte klarar av materielanskaffningarna bättre än våra civila aktörer. Helsingin Sanomat skrev i veckan som gick (19/2) om allvarliga tillkortakommanden både för armén och flygvapnet. Dagen innan hade Turun Sanomat avslöjat att marinen belagt samtliga robotfartyg i Raumaklassen med användningsförbud. Orsak: belastningsskador i skrovet. Det finns snarlika skador minst tre av de fyra fartygen i klassen. Det beräknas – minst – ta månader innan fartygen är operativa igen. Uppehållet kan bli längre än så, fartygen är byggda i aluminium, och HS slår fast att aluminiumkonstruktioner är svårare att reparera än byggen i stål. Raumaklassen är relativt ny, fartygen levererades av Hollmingvarvet i Raumo åren 1990–92. Inte nog med det – det mest pinsamma är att fartygen så sent som i fjol grundrenoverades för 70 miljoner euro. Den investeringen borde ha förlängt deras operativa tid långt in på 2020-talet. Nu ligger de i dock för undersökningar och kommande reparationer till okänd kostnad. Det handlar inte bara om pengar utan Finlands förmåga att operera till sjöss och övervaka sitt territorialvatten med 40 procent av örlogsfartygen ur spel. Raumaklassen är inte marinens enda bekymmer. HS påminner också om minfartygen av Katanpääklassen. De var marinens storinvestering på 2000-talets första decennium. Man beställde tre toppmoderna fartyg från ett italienskt varv för 250 miljoner euro. De två första levererades starkt försenade, och det tredje, som man ännu inte fått, är lika starkt försenat. HS skriver utan att ge desto mer detaljerade uppgifter, att de fartyg man hunnit börjat använda dras med barnsjukdomar. Marinens operativa styrka minskas ytterligare av att minflottorna av Pansioklass ska totalrenoveras med start i slutet av detta år. Marinen är inte ensam om att ha problem. HS skrev redan i januari (30/1) om att över hälften av de nyanskaffade transporthelikoptrarna av typ NH90 står på marken på grund av service, uppdateringar eller reparationer. Reparationerna drar också ut på tiden då leveranstiden för reservdelar och de jobb som måste göras på fabriken är lång. Som värst i fjol hade man endast tre av de nitton helikoptrarna i flygdugligt skick. Den sista av 20 beställda helikoptrar torde ha levererats under februari. Dessutom har de flesta helikoptrarna leveretas bristfälligt utrustade och kompletteras vart efter, helt färdig beräknas flottiljen vara först 2018. Också de är starkt försenade, det var tänkt att tas i användning redan 2004–2008. Leveransen har försenats med tio år, och HS skriver att fabriken betalar Finland ersättningar för detta. Beställningen av NH90 föregicks av långa diskussioner om olika alternativ, anskaffningen komplicerades av att det var ett samköp med flera länder inblandade. Kriget blir allt mer teknologiskt och ett fungerande försvar beroende av teknik som fungerar. De motgångar som det nu rapporteras om kastar en lång skugga över försvarets kompetens att sköta upphandlingar.